Základní popis stránky Plná verze této stránky


B U L H A R S K O - България - Bulgaria
V provozu 11 Zrušených 6 Celkem 17
Pořadí Město Vznik Zánik
 1.
SOFIE I.
14.2.1941  9.9.1944  
 2.
SOFIE II.
1.5.1948  -
 3.
PLOVDIV
12/1955  10/2012  
 4.
PLEVEN
7.10.1985  -
 5.
VARNA
1.1.1986  -
 6.
SLIVEN
24.5.1986  -
 7.
GABROVO
1987  22.3.2015!
 8.
KAZANLAK
1987  11.1.1999  
 9.
PERNIK
7/1987  -
 10.
DOBRIČ
1988  30.6.2014!
 11.
RUSE
9.9.1988  -
 12.
STARA ZAGORA
9/1988  -
 13.
VELIKO TARNOVO
9/1988  31.3.2009  
 14.
VRACA
9/1988  -
 15.
BURGAS
25.9.1989  -
 16.
CHASKOVO
1993  -
 17.
PAZARDŽIK
1.6.1993  -
Informace, schémata a fotografie z vybraných provozů na: Portálu YTRAM

   Bulharsko mělo donedávna stejný počet funkčních i zrušených trolejbusových provozů
jako Česká republika. Jen vývoj zde probíhal jiným způsobem.

   Prvé trolejbusy se objevily během II. světové války v hlavním městě - Sofii,
přičemž jejich zřízení proběhlo za pomoci německých "přátel". Válečné události však přinesly konec tohoto provozu. Ten druhý byl vybudován až v míru, a to díky "novým" sovětským "přátelům". V 50. letech se předávají trolejbusy do služeb obyvatelům Plovdivu, avšak tím prvá vlna rozvoje končí.

   Mnohem mohutnější přichází v 80. letech, kdy se postupně zprovozňují systémy
v patnácti městech, ačkoliv Blagoevgrad a Vidin svoji síť rozestavěl, ale nedokončil,
i tak se jedná o úctyhodné číslo. Zatím poslední dva nové se zřizují na počátku 90. let.

   Na druhé straně však stojí ukončení provozu v Kazanlaku na konci 90. let a v novém miléniu ve městech Veliko Tarnovo a v Plovdivu, v ostatních je však docela živý provoz.

   Někteří řeší obměnu vozového parku nákupem ojetých vozů ze střední a západní Evropy, hlavní město - Sofia již v minulosti objednalo nové trolejbusy u plzeňského závodu ŠKODA, podobně učinila čtveřice měst (Burgas, Pleven Stara Zagora a Varna), ta ale podala
na dodávku nových vozů hromadnou objednávku, která se realizovala v průběhu roku 2014.

   Bohužel na druhé straně existují dvě města, kde musely trolejbusy, v naprosto nedávné době, vyklidit své místo ve prospěch emisním naftovým autobusům.
Léta zanedbání a neřízená konkurence ze stran soukromých dopravců vedla k zastavení provozu v Dobřiči před prázdninami roku 2014 a v březnu 2015 v Gabrovu.

   Je smutné, že v Bulharsku jako zemi Evropské unie, kde na jedné straně dochází k podpoře rozvoje ekologické trolejbusové dopravy díky unijním fondů najdou se i tací, kteří práci svých předchůdců, konajících v 80. a 90. letech s cílem zlepšit životní prostředí a podmínky ovzduší ve městech, jednoduše výsledky těchto snah "hodí přes palubu" a městskou dopravu posunou opět níž na primitvní úroveň.

   Bohužel, nalezneme podobné příklady i v České republice.
Spočívají v dlouhodobých likvidačních tlacích v Mariánských Lázních nebo aktuálně
ve vyhrocené situaci kolem otázky budoucnosti trolejbusové dopravy v Chomutově a Jirkově. Bylo by dobré poučit se z bulharských neuvážených kroků a u nás se jich vyvarovat...




Nové trolejbusy Škoda 26Tr se slušivým modrožlutým kabátem,
určené pro město Pleven, naložené na železničních vozech,
na kterých vlastní cestu do Bulharska absolvují.
Vůz na snímku je číslo 39 z celkem 40-ti kusové dodávky
Plzeň (CZ)  23.9.2014

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 2.1.2016