Hlavní strana » Trolejbusové provozy » Bosna a Hercegovina
Základní popis stránky Plná verze této stránky


BOSNA A HERCEGOVINA
Bosna i Hercegovina - Bosnia and Herzegovina
V provozu 1 Zrušených 1 Celkem 2
Pořadí Město Vznik Zánik
 1.
SARAJEVO I.
23.11.1984  18.4.1992 
 2.
SARAJEVO II.
26.11.1995  -
 
Transphoto.org - informace, seznamy trolejbusů, schémata a fotografie
Wikipedia - Seznam bosenských trolejbusových provozů na otevřené encyklopedii
Portál YTRAM - Informace, schémata a fotografie z vybraných provozů

   V době vzniku jediného provozu trolejbusů v Bosně a Hecegovině, patřila tato země do svazku SFRJ (Socialistická federativní republika Jugoslávie), kde v té době trolejbusy jezdily už jen v Bělehradě, dříve ale také působily v Lublani, Rijece nebo Splitu.

   Sarajevský provoz vznikl jako významný doplněk tramvají, původně zamýšlený k dokončení před konáním XIV. zimních olympijských her roku 1984, vlivem zpoždění však otevřený až po jejich skončení. Na projektu, výstavbě a dodávkách vozidel se významně podílely československé podniky Elektrizace železnic Praha a ŠKODA OSTROV. Pro druhý jmenovaný závod to byl navíc výrazný impuls pro projekt kapacitního článkového vozu, který byl skutečně zdárně dovedený do finále. Jednalo se o kooperační výrobek, kde se na výrobě mechanické části podílela jugoslávská strana. Moodel nesl název ŠKODA-SANOS resp. SANOS-ŠKODA a kromě Sarajeva byl v provozu v několika čs. provozech a po jednom exempláři také v Bělehradu a Moskvě.

   Rozkvět sarajevského provozu tvrdě přerušily krvavé válečné události doprovázející rozpad Jugoslávie v 90. letech. Nelidský občanský konflikt, během kterého si město prošlo velice traumatickou etapou obléhání a ostřelování, se také katastrofálně podepsal na trolejbusovém provozu. Pevná zařízení a víc jak 2/3 vozového parku byly totálně zničeny, čímž prvý sarajevský provoz fakticky zanikl.

   Po ukončení válečných operací, nastolení míru a normalizaci života města přichází také obnovení trolejbusové dopravy v téměř shodné podobě jako předtím. V rámci solidarity obdrželo Sarajevo za snížené ceny ojeté (od ČR dokonce zcela nové) vozy od různých dopravců. Bohužel nedobrá finanční situace státu dlouho neumožňovala obměnu parku trolejbusů novými vozidly, a proto se dále spoléhalo na nákupy ojetin z různých koutů Evropy. Až s pomocí úvěru od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) se roku 2021 objednává 25 nových vozidel u běloruského výrobce BKM (Belkommunmaš), plánuje se také znovuvybudování bývalé tratě prvního provozu do obce Vogošća, která jako jediná nebyla dosud obnovena.




Jediný vyrobený exemplář trolejbusu Sanos-Škoda 115Tr
(vozu standardní délky) č. 628 zachycený v ulicích Sarajeva ještě v období prvého provozu. Jako některé jiné vozy válečný konflikt přečkal
a v druhé éře svého služebního života nesl číslo 4101.
Sarajevo (YU)  31.7.1990  Foto: Ole Iskov

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 13.2.2022