Základní popis stránky Plná verze této stránky


BOSNA A HERCEGOVINA - Bosna i Hercegovina - Bosnia and Herzegovina
V provozu 1 Zrušených 1 Celkem 2
Pořadí Město Vznik Zánik
 1.
SARAJEVO I.
23.11.1984  18.4.1992 
 2.
SARAJEVO II.
26.11.1995  -

   V době vzniku jediného provozu trolejbusů v Bosně a Hecegovině,
patřila tato země do svazku SFRJ (Socilalistická federativní republika Jugoslávie),
kde v té době trolejbusy jezdily také v Bělehradě.

   Sarajevský provoz vznikl jako významný doplněk tramvají, původně zamýšlený k dokončení před konáním XIV. zimních olympijských her roku 1984, vlivem zpoždění však otevřený
až po jejich skončení. Na projektu, výstavbě a dodávek vozidel se významně podílely československé podniky Elektrizace železnic Praha a ŠKODA Ostrov nad Ohří.

   Rozkvět tvrdě přerušil válečný konflikt během rozpadu Jugoslávie v 90. letech, pevná zařízení a víc jak 2/3 vozového parku byly totálně zničeny. Tímto prvý sarajevský provoz zanikl.

Po ukončení válečných operací, nastolení míru a normalizace života města přichází
také obnovení trolejbusové dopravy v téměř shodné podobě jako předtím. V rámci solidarity obdrželo Sarajevo za snížené ceny ojeté (od ČR dokonce zcela nové) vozy od různých dopravců. Bohužel nedobrá finanční situace státu neumožňuje obměny parku trolejbusů novými vozidly, a proto i nadále pokračují nákupy ojetin z různých koutů Evropy.




Jediný vyrobený exemplář trolejbusu Sanos-Škoda 115Tr
(vozu standardní délky) č. 628 zachycený v ulicích Sarajeva ještě v období prvého provozu. Jako některé jiné vozy válečný konflikt přečkal
a v druhé éře svého služebního života nesl číslo 4101.
Sarajevo (YU)  31.7.1990  Foto: Ole Iskov

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 23.1.2015