Hlavní strana » Trolejbusové provozy » Česká republika » Praha I.


Základní popis stránky Plná verze této stránky


P R A H A   I. Česká republika
Pořadí Vznik Zánik Linek (1958) Vozů celkem Soustava
1. 28.8.1936 15.10.1972 11 204 600V =
Základní informace
   Pražský trolejbusový provoz je symbolický tím, že se stal prvním moderním v pořadí v rámci Československa, v jedné etapě vývoje také největším a v další pak omezovaný a zatracovaný tak,
až nakonec zrušený úplně.
   První experimentální trať se otevírá roku 1936 ve vilové oblasti Střešovic a Dejvic - Hanspaulky.
Po osvědčení nového dopravního prostředku se ještě před II. sv. válkou staví důležitá větev
sklonově náročnou oblastí nad Smíchovem - trať od Anděla přes Malvazinky a Farkáň k Waltrovce.
   Poválečný boom přináší trolejbusy do centra města, na Strahov, přes Vinohrady do Vršovic,
přes Větrov a Podolí na Pankrác, z Vinohrad přes Žižkov do Vysočan k ČKD, z Libně přes Prosek do průmyslových Letňan a Čakovic, posledně pak po strakonické výpadovce do Velké Chuchle. Zdárný rozvoj počátkem 50. let, kdy se navyšuje počet vozů a adaptují se pro ně další prostory, přičemž Vozovna Michle se staví od počátku přímo pro ně, přichází v 2. polovině desetiletí stagnace. Následuje nejprve pomalá redukce a poté zcela lavinová likvidace do té doby největšího trolejbusového provozu v republice. Provoz na posledním zbytku sítě se zastavuje na podzim 1972.
   Krátce nato, v druhé polovině 70. let i v následujícím desetiletí probíhaly diskuse o návratu trolejbusů do pražských ulic, připravovala se řada projektů. Nadějně situace vypadala na počátku 90. let, avšak počínající hospodářský úpadek země spolu s nutnými investicemi do ostatních trakcí MHD nakonec slibně vypadající záměr zcela zhatil.
   Praha bohužel podlehla protitrolejbusové hysterii 60. let a ač je zřejmé, že síť v původní podobě by se bez úprav do současnosti nejspíše nedochovala, v některých směrech a oblastech ji nikdy autobusy adekvátně nemohly nahradit.
   V současnosti probíhá plnohodnotný návrat trolejbusů do systému pražské MHD. Během období 2017-2022 se podařil víceméně malý zázrak a dlouholetá averze proti trolejbusům pominula.
Již ve fázi realizaci se nachází dvě nové trolejbusové linky - z Palmovky do Letňan a Čakovic
a z Nádraží Veleslavín na ruzyňské Letiště. Více na samostatné stránce.
 Dopravce    Dopravní podnik hlavního města Prahy
 Schémata Schématická mapa trolejbusových tratí | Dobové orientační schéma (1958)
 Linky - 1958 Denní Noční Celkem
11 0 11
Celotýdenní Jen prac. dny
10 1
Číslo Trasa (jen vybrané zastávky) Provoz
51 BOŘISLAVKA - Hanspaulka - U MATĚJE celotýdně
52 VÁCLAVSKÉ NÁM. - Karlovo nám. - KNV -
Knížecí - Malvazinky - Motorlet - JINONICE
celotýdně
53 VÁCLAVSKÉ NÁM. - Karlovo nám. - KNV -
Arbesovo nám. - Nám. Sovětských tankistů {Kinských} - HŘEBENKA - (STADION JIH)
celotýdně
54 JUNGMANNOVO NÁM. - Karlovo nám. - Žitná - Nám. Míru - Slezská - Orionka - Zdravotní ústav - BĚLOCERKEVSKÁ celotýdně
55 VÁCLAVSKÉ NÁM. - Větrov - Vyšehrad -
Podolí - Děkanka - PANKRÁC, JAWA
celotýdně
56 OHRADA - Krejcárek - Harfa - VYSOČANY celotýdně
57 NÁMĚTÍ MÍRU - Ondříčkova - Žižkovo nám. - Roháčova - Ohrada - Krejcárek - Harfa - VYSOČANY celotýdně
58 LIBEŇ, U KŘÍŽE - Prosek - LETŇANY - Avia - ČAKOVICE celotýdně
59 ÚJEZD - KNV - Nádraží Smíchov -
LIHOVAR - Zlíchov - VELKÁ CHUCHLE
celotýdně
60 MOTORLET - Malvazinky - Knížecí - KNV -
Karlovo nám. - Nám. Míru - Slezská -
Orionka - Zdravotní ústav - PRŮBĚŽNÁ
celotýdně
61 VÁCLAVSKÉ NÁM. - Větrov - Vyšehrad - Podolí - DĚKANKA pracovní dny
jen špičky
Vysvětlivky
MOTORLET- základní konečná zastávka (všech nebo vybraných spojů)
(STADION JIH)- konečná vybraných spojů v prodloužené trase
 Vozový park Vyřazené Historické Celkem
204 7 204
Celkem Historické
Typ Počet Období provozu Typ Ev.č. Prav. provoz Historický v
Tatra T86
6 1936 1956 Tatra T400 431 1954-1972
Praha
Tatra T400
144 1948 1970 Tatra T400 441 1954-1967
Ostrava
Tatra T401
1 1958 1961 Tatra T401 461 1958-1961
TM Brno
Škoda 1Tr
1 1936 1953 Škoda 8Tr 493 1960-1972
Pardubice
Škoda 2Tr
5 1938 1952 Škoda 8Tr 494 1960-1972
Praha
Škoda 8Tr
35 1960 1972 Škoda 8Tr 502 1960-1972  Lipsko (NDR)
Praga TOT
12 1936 1960 Praga TOT 303 1936-1959
Praha
Souhrn všech typů trolejbusů pražského provozu za celou dobu existence
TATRA   T86, T400, T401
ŠKODA   1, 2, 8Tr
PRAGA   TOT
 Vozovny Zrušené Plánované Celkem
5 1 6
Vozovna Vznik Zánik
Střešovice
1936 1959
Smíchov
1939 1972
Orionka
1949 1955
Libeň
1952 1965
Michle
1955 1968
Kačerov
(současné autobusové garáže)
PLÁNOVANÁ
 Dílny Zrušené Celkem
2 2
Vozovna Vznik Zánik
Dejvice
195x 1959
Košíře
1958 1972
PŘÍMÝ LINK na danou stránku Popis ÚVOD
   DPP
Oficiální stránky dopravce
   Seznam-Autobusu.cz
Nezcela úplná evidence pražských trolejbusů
   K-report - Trolejbusy v Praze
Diskuzní fórum K-report.net
» část věnovaná pražským trolejbusům.
   Trolejbusy v Praze
Stránky mapující nejen historii pražských trolejbusů a hmatatelné památky po nich, ale také nabádající k jejich návratu do pražských ulic skrze plány nových tratí.
   Citytrans - TBUS v Praze
Článek o historii pražských trolejbusů včetně tabulek vozového parku a přehledu linek.
   SPVD - Úvaha nad TBUS
Úvaha nad pražským trolejbusovým provozem, doplněná několika fotografiemi.
   Wikipedia - TBUS v Praze
Článek o trolejbusech v Praze
na otevřené encyklopedii Wikipedia.
   IMHD.sk - Pražské trolejbusy
Směsice snímků pražských trolejbusů
z provozu i muzejních.
Stránka pražské elektrické MHD mj. také se seznamem trolejbusového vozového parku.




Trolejbusy původního pražského provozu lze potkat v Museu MHD
v bývalé tramvajové a v jedné etapě také trolejbusové vozovně Střešovice. Zleva vůz Škoda 8Tr č. 494 z roku 1960, vpravo pak Tatra T400 č. 431
z roku 1954, oba po renovaci plně funkční a tudíž provozovatelné
i na části nově budované pražské sítě.
Praha (CZ)  4.8.2012

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 3.3.2021