Základní popis stránky Plná verze této stránky


P L Z E Ň Česká republika
Pořadí Vznik Zánik Linek Vozů Soustava
2. 9.4.1941 - 10 99 600V =
Aktualita
3/2019Nové kloubové trolejbusy ŠKODA 27Tr


   V prvních měsících roku 2019 vyrobil plzeňský závod ŠKODA Electric sedmero nových kloubových trolejbusů řady 27Tr v karoserii polské firmy SOLARIS tzv. IV generace - "New Trollino", upoutávající výraznou hranatostí. Všechny vozy jsou vybaveny pomocným zdrojem energie
v podobě trakčních baterií, jež jsou ukryty v zadní schráně (místo pětice sedadel u zadního skla). Lze je použít pro jízdu mimo trolejové vedení (vystačí ca. na 12km), poté se dobíjejí hned,
jakmile se vozidlo ocitne opět pod trolejí.


Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.


       


   Trolejbusy se zařazují do stavu vozového parku PMDP v druhé polovině března 2019, slavnostní předání probíhá 21.3.2019 na obratišti U Zvonu, kde se pro tuto příležitost vystavuje trojice vozů
ev. č. 584, 585 a 586. Jeden z nových trolejbusů ev. č. 583 se ještě před vyjetím do provozu v Plzni půjčuje do hlavního města Prahy, kde mezi 27.3. - 13.4.2019 slouží pro zkušební a předváděcí jízdy kloubového trolejbusu na (zatím) jediné pražské trolejbusové lince č. 58 z Palmovky do Letňan.


       


   Nové trolejbusy posílily flotilu velkokapacitních vozidel plzeňského provozu, kterých se
v posledních letech značně nedostávalo. Chyběly totiž nejen na "tradiční" páteřní lince 16,
ale potřebu zvýšit přepravní kapacitu bylo také na linkách směrovaných do průmyslové zóny
Borská pole (svazek 15, 17 a 18).


       


   Právě s ohledem na silný provoz a také neukázněnost některých cestujících mají trolejbusy
tzv. velkou kabinu pro řidiče, kde čelní sklo je od salonu cestujících odděleno přepážkou končící
v polovině předních dveří (jedno křídlo tak slouží pouze řidiči, druhé pro běžný provoz). Tímto způsobem (kromě zvýšení bezpečnosti řidičů) se dosahuje spolehlivého výhledu z vozidla.
Ve vozech ze starších sérií s malou kabinou běžně docházelo k incidentům, kdy cestující
(zvláště v době špiček) byli schopní si i sedat na přední palubní desku opíraje se o čelní sklo
a znemožňovat tak patřičný rozhled osobě za volantem. Velká kabina nových vozů nešvar odstraní.


25.9.2018 Konec provozu trolejbusů 21TrACI v Plzni


   V září 2018 se plzeňské dopravní podniky oficiálně rozloučili s provozem prvních českých nízkopodlažních trolejbusů ŠKODA 21Tr, (které v dodávce pro Plzeň byly všechny v provedení
ACI tj. se střídavou výzbrojí a pomocným nouzovým pohonem (resp. zdrojem energie) v podobě nízko-výkonově dimensovaného dieselagregátu.).


Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.


               



   Do Plzně byl jako první vůz dodán prototyp celé řady "ACI" - společný výrobkem dvou závodů tehdy ještě stále silného koncernu ŠKODA, a to Ostrov nad Ohří (dodávajícího karoserii vozu)
a elektrotechnického závodu Doudlevce (jenž vyvinul, vyrobil a zamontoval do vozu střídavou elektrovýzbroj a dodal trakční motor). Po úspěšném odzkoušení a krátkém pravidelném provozu
v Plzni pod číslem 479/I. dochází k předání trolejbusu do Hradce Králové.


               



   Mezi lety 2001 - 2004 následovala dodávka celkem 18-ti vozů, přičemž poslední ev. č. 496,
je dle výrobního čísla zároveň posledním vyrobeným trolejbusem v závodě ŠKODA Ostrov nad Ohří (fyzicky však poslední byla dvojice 15TrMM č. 56 a 57 pro České Budějovice).
První vozy se z provozu odstavují na jaře 2017 spolu s dodávkou nových trolejbusů řady 26Tr.


   Za poslední provozní den 21TrACI v Plzni se určuje na pátek 14.9.2018, ale nakonec se vozy objevují na linkách i celý další týden. Oficiální tečkou se tak stává až Rozlučková akce uskutečněná 25.9.2018, po tomto datu se už "jednadvacítky" ulicích města neobjevují,
i když za tuto poslední čtveřici paradoxně není adekvátní náhrada, což vede
(spolu s nedostatkem řidičů trolejbusů) k nasazování autobusů na trolejbusovou linku 14(!).

   Slavnostní rozloučení (avizované dopředu na webových stránkách PMDP) probíhá v úterý 25.9.2018 rozlučkovou jízdou trolejbusu 21TrACI č. 492 a autobusů 21Ab (výrobků ostrovského závodu, který stavěl autobusy do trolejbusových karoserií) bývalých ev. čísel 445 a 474.
Tak jako při jarním loučení s trolejbusy 14TrM i nyní celá akce začíná výjezdem z vozovny Karlov okolo čtvrté hodiny odpolední. Zájemce o svezení všechny tři vozy nabírají na zastávce Cínová
a zanedlouho vyrážejí po Borské do centra města na Anglické nábřeží. Odtud trolejbus 21TrACI pokračuje se staženými sběrači jízdou na pomocný dieselagregát na tramvajovou točnu U Zvonu, kde probíhá společné fotografování s autobusy.


               



   Následně se trojice vydává zpět na Anglické nábřeží, kde se trolejbus vrací pod trolej
a vyráží se do Černic (trolejbus a autobus ev. č. 445 přes Doudlevce, vůz č. 474 přes Mikulášskou
a Slovanskou třídu). Celek se opět potkává nejprve na zastávce Generála Lišky kvůli fotografování, další takové zastavení se odehraje na konečné "K Losiné", třetí pak u zastávky Pampelišková směrem k Olympii a čtvrté u samotné trolejbusové točny Černice.


               



Odtud se vozy přesouvají na točnu Čechurov, kde se daří pořídit pěkné snímky v záři zapadajícího slunce. Spouště cvakají, fotografové mění polohy, ale je třeba se opravdu již pomalu rozloučit
a vydat se na zpáteční cestu, zpestřenou ještě druhým setkáním "U Zvonu".


           



   Pak už se trojice vydává do Vozovny, kde lze stihnout ještě poslední snímky před její bránou,
kam naposled zajede trolejbus 21TrACI a vyjede již jen občasně budoucí muzejní vůz č. 496. Provozní éra "jednadvacítek" se tak uzavřela po ani ne dvaceti letech úspěšného provozu.


9.4.2018 Konec provozu trolejbusů 14TrM v Plzni


   Na den 77. výročí od zahájení plzeňského trolejbusového provozu nadešla chvíle oficiálního rozloučení s trolejbusy legendární typové řady 14Tr. Jejich přítomnost byla poslední rok již jen symbolická v podobě posledního vozu ev. č. 457, který byl stabilně vypravován na ranní a odpolední posilové spoje linky 14. O víkendu pak občas sloužil na celodenním pořadí "hřbitovní" linky 11.
Sem byl vypraven také ve svůj poslední den pravidelného provozu s cestujícími,
ve čtvrtek 29.3.2018, kdy zcela bezchybně odjezdil celodenní směnu na 4. pořadí.


Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.


               



   V týdnu od 2. do 6.3. ještě bylo možné, aby se 14TrM č. 457 objevila na "svém" 2. pořadí linky 14, ale nestalo se tak. Rozloučit se tak zcela s provozem vozů 14TrM bylo však zájemcům umožněno 9.4.2018, kdy došlo k výpravě historického vozu 14Tr č. 429 a právě 14TrM č. 457 na zvláštní jízdu s počátkem na zastávce Cínová umístěné v blízkosti Vozovny Karlov.


           



Oba vozy se pomalou jízdou v koloně vydaly směrem k Jižnímu předměstí a odtud již bez větších komplikací po Koperníkově a Tylově ulici do centra na křižovatku U Práce a po Americké
k Mrakodrapu, odtud k bývalé Vozovně Cukrovarská, kde proběhla krátká přestávka pro focení
obou vozidel. Následně se odjelo přes spojovací trať po Mostě Milénia na Petrohrad a do Božkova,
kde se uskutečnilo hlavní - delší zastavení a kde bylo možné pořídit velké množství fotografií
z různých úhlu i s různými scenériemi.


           



Na zpáteční (a pro vůz č. 457 poslední) jízdu se vyrazilo po trase zatahujících spojů linky 12X
(v mírně prodloužené verzi dané výlukou Mikulášsské ulice, tedy přes Most Nad Nádražím a ulici
U Prazdroje). Za stálého cvakání spouští fotoaparátů oba trolejbusy zatáhly za bránu vozovny Karlov v 18:22, čímž se definitivně uzavřela provozní kapitola nadmíru povedených trolejbusů 14Tr pod plzeňskou měděnou pavučinou.


               



   Událost však bohužel nemá "happy-end", neboť původně rozšířená informace, že se 14TrM č. 457 stane historickým vozidlem a zařadí se tak mezi stávající flotilu reprezentující minulé časy MHD
v Plzni nepocházela od PMDP a trolejbus tak bohužel stihne podobný osud jako svých kolegů - odprodej na Východ - nejspíše na Ukrajinu. Zde jistě ještě dobře poslouží, přesto však by bylo mnohem záslužnější uchovat jej v Plzni jako zástupce významné a početné řady trolejbusů 14TrM, které charakterizovaly zdejší trolejbusový provoz více než 20 let...


2/2017Obnova vozového parku trolejbusů


   V sobotu 11.2.2017 PMDP oficiálně zařadily do provozu sedm nových trolejbusů Škoda-Solaris 26Tr (ev. č. 565 - 571). Odstavení z provozu a přípravu k odprodeji naopak postihlo poslední zástupce vozů 14TrM - č. 435, 444 a 446, ve službě tak zůstává jediná č. 457.
Poprvé však také došlo k vyřazení vozidel 21TrACI - čtveřice č. 481, 483, 491 a 495.


       

           


   Nové trolejbusy 26Tr disponují jako alternativním zdrojem elektrické energie sadou trakčních baterií, mající dojezd mimo trolejové vedení takový, aby je bylo možné nasazovat na spoje linky 12 z Božkova do Letkova a 13 z Černic k Olympii.

1/2017 Dlouhodobá výluka Mikulášské třídy - odklon linky 12


   "Nekonečná" rekonstrukce plzeňského hlavního nádraží vstupuje v lednu 2017 do další těžké fáze - generální přestavby obou přemostění přes Mikulášskou třídu, kudy vede jedna z hlavních tepen na trase centrum města - jih. Krom tramvajové trati tudy také jezdí trolejbusy linky 12.


               


   Od 23.1.2017 se na více než jeden rok přerušuje silniční doprava před nádražím, což znamená odklon linky 12 do výlukové trasy. Ze zastávky Mrakodrap bude pokračovat přes Anglické nábřeží
a Prazdroj a po nově vystavěné trati přes Most Nad Nádražím a Železniční do Koterovské
a na svoji původní trasu. Vynechá tak zastávky Pařížská a Mikulášská.


       

   Oficiální oznámení o výluce od PMDP a plánek s linkami, které mění trasu.


Základní informace
   Plzeňský trolejbusový provoz je nejstarší funkční a třetí největší v ČR.
Počátky jeho zrodu sahají ještě do období závěru 30. let, postavení a otevření se dočkal
v prvních letech II. světové války. Svou nejstarší tratí trolejbusy zajistily kapacitní napojení
centra města a rozvíjející se čtvrti Doubravka, druhou větví pak Ústřední hřbitov a jeho okolí.

   Pravý rozmach nastává krátce po nastolení míru, kdy se projektuje a staví značná část dnešní sítě. Nové tratě spojují jihozápad a jihovýchod města (skvrňansko - božkovská) a jih se severem (doudlevecko - bolevecká větev s odbočkou na Košutku). Obě se křižují v centru u Mrakodrapu.
Pro nový dopravní prostředek se adaptuje většina původně tramvajové vozovny v Cukrovarské, neboť počet vozů neustále roste. V 50. letech se podaří vybudovat prodloužení ze Skvrňan na Novou Hospodu a z Doudlevec přes Slovany do Černic, realizuje se též přeložka božkovské větve
v oblasti Východního předměstí. Na druhé straně obyvatelé Bílé Hory se trolejbusů nedočkají.

   Plzeň jako řada jiných měst čelí v 60. a 70. letech tlakům na omezování elektrické trakce v MHD, avšak ve své pevné dopravní koncepcí je naopak další rozvoj zakotven, což dokazuje realizace odbočné trati od Pietasu do nového sídliště Lobzy. Přesto je později ukončen provoz trolejbusů
na Severní předměstí, celá oblast prochází významnou přestavbou v rámci budování velkokapacitního sídliště, obslouženého dvěma tratěmi tramvají.

   V 80. letech se daří postavit potřebné tratě k nahrazení nejvytíženější autobusové linky č. 29 (Sídliště Bory - Doubravka) trolejbusovou dopravou. 90. léta znamenají pokles přepravních výkonů vzhledem k snižování počtu pracovníků někdějšího průmyslového gigantu - podniku ŠKODA, dokončuje se jediná trať - spojka doudlevecké a borské větve kolem Tyršova mostu.

   V novém tisíceletí se připravuje řada projektů na rozšíření trolejbusové sítě, zahrnující
především větev přes Karlov na Borská pole s napojením na stávající trasu na Novou Hospodu,
paralelu ke trati v centru města ve směru v západ - východ (Tylova - Americká - Šumavská) vedenou z Jižního předměstí po Borské, U Trati a Železniční. Počítá se rovněž s opětovným zavedením trolejbusů na Severní předměstí (Roudná, Fakultní nemocnice, Košutka, Vinice)
nebo s dílčími prodlouženími (Ústřední hřbitov - Švabiny, spojka dvou doubraveckých tratí
přes Hřbitovní ulici).

   Realizace se nakonec dočká pouhý zlomek záměrů, po letech slibů a oddalování se předá
do užívání trať z Jižního předměstí na Borská pole, jak se později ukáže dokončená hlavně kvůli skutečnosti, že na ní se napojuje nový dopravní závod na Karlově. Díky různým uzavírkám ulic spojených s přestavbou plzeňského železničního uzlu se postupně staví jednotlivé úseky paralelní trasy po Borské - U Trati - Železniční a Mostu Nad Nádražím.

   Po ukončení projektu implementace elektrobusů do MHD, které se v plzeňském provozu neosvědčily, objevila se opět myšlenka návratu trolejbusů na levý břeh řeky Mže - na Severní předměstí, prozatím jen k areálu Fakultní nemocnice Lochotín s možným budoucím prodloužením až na sídliště Košutka (prakticky v trase exponované autobusové linky 33). Trolejbusy by se tak
po letech vrátily i do samého historického jádra - na Náměstí Republiky. Kvůli nevyjasněnému konstrukčnímu řešení natažení trolejí přes Roosveltův (Saský) most je uvažováno o počátku vlastního vrchního vedení trati až za tímto přemostěním v ulici Otýlie Beníškové, přičemž úsek
mezi Kopeckého sady a přes centrum města by vozy zdolávaly pomocí jízdy na baterie.
Trať na severu města by tak zůstala zcela segregována od ostatní sítě, což by z dlouhodobého hlediska nemuselo být výhodné.

   Nahrazení vytížených autobusových linek č. 30 a 41, které po elektrifikaci "volají" už léta zatím bohužel není na pořadu dne. Přesto však trolejbusy tvoří významný doplňek základní sítě tramvají
a obsluhují významné lokality města z nichž v některých jsou dominantním prostředkem MHD. Jejich síť je rovnoměrně rozložena, nezasahuje však (možná prozatím) oblast Severního předměstí. Významná změna proběhla v roce 2014, kdy se celé technické zázemí přestěhovalo z Cukrovarské na Karlov do novostavby v areálu závodů ŠKODA na místě bývalé haly Lokomotivky.
 Dopravce    Plzeňské městské dopravní podniky
 Schémata Orientační schéma - denní provoz | Orientační schéma - noční provoz


Historické schéma linek v roce 1974 (kdy trolejbusy ještě jezdily na Severní předměstí)


Schéma sítě MHD: 2007 | 2010 | 2014 | 2017 | 2019


Schéma nočních linek: 2010 | 2014 | 2016


Schéma sítě tramvají a trolejbusů: 2011 | 2017 | 2018


Vývoj sítě elektrické sítě plzeňské MHD 1899-2002 | Detail centra


Schéma trolejového vedení v roce 2016


 Linky Denní Noční Celkem
9 1 10
Celotýdenní Jen prac. dny
8 2
Číslo Trasa (jen vybrané zastávky) Provoz
10 (ČERNICE – K Plzenci) – ČECHUROV – Bručná – Slovany – Doudlevce ETZ – Zimní stadion – Radobyčická –
Jižní předměstí – TYLOVA – U Práce – Mrakodrap –
Prokopova – Zimní stadion – Doudlevce ETZ – Slovany –
Bručná – ČECHUROV – (K Plzenci – ČERNICE)
polookružní,
pracovní dny
11 CAN HUSOVA – CAN Tylova – Tylova – U Práce –
Mrakodrap – Hlavní nádraží – Gambrinus –
Letná – Pietas – ÚSTŘEDNÍ HŘBITOV
celotýdně
12 NOVÁ HOSPODA – ZÁTIŠÍ – Škoda VII. brána – U Dráhy /Z/ –
Škoda III. brána – CAN Tylova – Tylova – U Práce –
Mrakodrap – Pařížská – Mikulášská – U Duhy –
Petrohrad – ČÁSTKOVA – Petřínská – BOŽKOV –
(Letkov – LETKOV, V PODLESÍ)
celotýdně
13 (NC ČERNICE – K LOSINÉ) – ČERNICE – K Plzenci –
ČECHUROV – Bručná – Slovany – Doudlevce ETZ –
Zimní stadion – Prokopova (Z) – Goethova –
Anglické nábřeží – Prazdroj – Gambrinus –
Těšínská – Ke Kukačce – NA DLOUHÝCH
celotýdně
14 SÍDLIŠTĚ BORY – Gigant /Z/ – Tyršův most – Průmyslová –
Doudlevce ETZ – Zimní stadion – Goethova –
Anglické nábřeží – PAŘÍŽSKÁ – Prokopova –
Zimní stadion – Doudlevce ETZ – Průmyslová –
TYRŠŮV MOST – Gigant /Z/ – SÍDLIŠTĚ BORY
polookružní,
pracovní
dny
15 BORSKÁ POLE / NOVÁ HOSPODA – U Nové Hospody –
NC Borská Pole – Karlov – Jižní předměstí – Tylova –
U Práce – MRAKODRAP – HLAVNÍ NÁDRAŽÍ –
Gambrinus – Letná – Pietas – LOBZY
celotýdně
16 SÍDLIŠTĚ BORY – Nemocnice Bory – Dobrovského –
Jižní předměstí – Tylova – U Práce – Mrakodrap –
Hlavní nádraží – Gambrinus – Těšínská –
Poliklinika Doubravka – DOUBRAVKA
celotýdně
17 NOVÁ HOSPODA – U Nové Hospody – NC Borská Pole –
Karlov – Jižní předměstí – Tylova – U Práce –
Mrakodrap – Hlavní nádraží – Gambrinus – Těšínská –
Poliklinika Doubravka – DOUBRAVKA
celotýdně
18 BORSKÁ POLE – U Nové Hospody – NC Borská Pole – Karlov –
Jižní předměstí – Tylova (T) – CAN Tylova (Z) – CAN HUSOVA
celotýdně
N7 NOVÁ HOSPODA – U Nové Hospody – NC Borská Pole –
Karlov – Jižní předměstí – Tylova – U Práce – MRAKODRAP
noční,
celotýdně
Vysvětlivky
BOŽKOV- konečná zastávka (všech nebo vybraných spojů)
(ČERNICE)- konečná (případně trasa) vybraných spojů v prodloužené trase
(NC ČERNICE)



-



konečná zastávka vybraných spojů
ležící mimo úseky s trolejovým vedením,
obsluhují ji jen vozy s alternativním zdrojem energie.
PAŘÍŽSKÁ
TYLOVA



-




konečné zastávky formálního charakteru,
uváděné na linkových orientacích a v jízdních řádech,
cestující nemusí vystupovat, vozy odjíždějí bez prodlevy zpět
do výchozí stanice.
CÍNOVÁ
KE KARLOVU
-

výstupní zastávky spojů zatahujících do vozovny
(vozy označeny číslem linky a písmenem X)
(T)- zastávka zřízena jen ve směru TAM
(Z)- zastávka zřízena jen ve směru ZPĚT
/Z/- zastávka na znamení
Mimořádnosti, výluky, změny v provozu
   V současnosti neprobíhají v trolejbusovém provozu podstatné mimořádnosti či výluky.


   Další proběhlé a již ukončené změny v provozu jsou popsány níže » v Archivu mimořádností.
Archiv mimořádností, výluk a změn v provozu
   Letní období od 1.7. do 31.8.2020 narušuje provoz výluka Tylovy ulice (mezi Husovo náměstím
a Skrétovo ulicí), která vyvolá velké dočasné změny ve vedení všech trolejbusových linek (kromě 13 a 14). Je však také první výlukou takového rozsahu, která se obešla zcela bez potřeby náhradní autobusové dopravy. PMDP totiž již disponuje dostatečným množstvím trolejbusů s alternativním zdrojem energie (dieselagregátem / trakčními bateriemi), které i s rezervou dokázaly pokrýt i linky, které jinak jízdu bez trolejí nepotřebují.

   Výluka se týká trolejbusových linek takto:

» 10 – V centru se blokově otáčí místo přes Belánku a Tylovu ulici
           stejně jako linka 14 přes Anglické nábřeží, kolem Prioru a zpět po Americké.

» 11 – Neprůjezdný úsek Tylovy ulice objíždí přes ul. Kardinála Berana a po Husově třídě na CAN,
           zpátky z Husova náměstí přes Husovu třídu a po Klatovské zpět k Práci.

» 12 – Jako linka 11, místo zastávky CAN Tylova obsluhuje ve směru na Novou Hospodu.
           nástupní zastávku CAN Husova.

» 15 – Linka se úplně vyhýbá centru města, vede odklonem již od Gambrinusu kolem Prazdroje
           a po Sirkové ulici, podjezdy pod Hlavním nádražím, dále přes Most Milénia a po ulici U Trati
           přes Belánku a po Borské na Jižní předměstí a dále po své trase. V opačném směru pak
           navíc jede od Mostu Milénia na Železniční ulici a přes Mikulášské náměstí, na svoji trasu
           se vrací už v Šumavské ulici u Hlavního nádraží.

» 16 – Oba směry průjezdu linky centrem města se značně liší » ze Sídliště Bory vede
           až po Koperníkovu ulici ve standardní stopě, uzavřený úsek Tylovy objíždí po Husově třídě
           a přes Klatovskou se vrací k Práci. Při jízdě opačným směrem se od tradiční trasy odpojuje
           již u Mrakodrapu, kde se přes Prokopovu ulici dostává na ulici U Trati, přes Belánku
           a Borskou ulici pokračuje na Jižní předměstí a odtud již klasicky na Sídliště Bory.

» 17 – Vede stejnou výlukovou trasou jako linka 15.

» N7 – Z Jižního předměstí vede jako linka 16 přes Husovu třídu a Klatovskou, zpět od Mrakodrapu
           uhybá na křižovatce U Práce na Klatovskou třídu až na Belánku, odkud se Borskou ulicí
           vrací na Jižní předměstí.

 » MAPKA výlukou dotčených linek

 » MAPKY jednotlivých linek: »10« | »11« | »12« | »15« | »16« | »17« | »N7«


   Od 4.1.2020 je zrušena zastávka Muzeum v centru města a nahrazena zastávkou Goethova
ve stejnojmenné ulici. Změna se dotkla pouze linky 13 ve směru z Doubravky do Černic.


   Mezi 2.12.2019 a 26.6.2020 probíhá zkušební provoz na dočasné trolejbusové lince 19, která kombinuje trasy linky 11 (CAN Husova - Ústřední hřbitov) a 35 (CAN Husova - Křimice / Malesice). PMDP k této akci přistupuje jako k testování, jež má za úkol prověřit možnosti většího využití početně stále více se rozrůstající flotily parciálních trolejbusů s trakčními bateriemi při současné redukci autobusových linek a rozšířením elektrické trakce do míst, jinak pro zavedení klasických trolejbusů nerentabilních.

 » Tisková zpráva  »» MAPKA linky 19 - západní část   »»» MAPKA linky 19 - východní část


   Od 1.7.2019 do 31.8.2019 je uzavřen pro veškerou dopravu Wilsonův most na Americké třídě
z důvodu nutné opravy jeho dlážděného povrchu. Ochromeno od trolejbusové dopravy je tak především Hlavní nádraží. Provoz se převádí na Anglické nábřeží a ulici U Prazdroje (l. 11, 15, 16).
Linka 12 obsluhuje ze směru od Božkova zastávku Hlavní nádraží a to následným závlekem
přes Šumavskou, z druhé strany zastavuje spolu s linkou 14 na provizorní zastávce Pařížská umístěné na Sirkové ulici. Linka 14 se neotáčí skrze Americkou třídu, ale po ulici U Trati
přes zastávku U Ježíška (vynechává zastávku Prokopova).

 » Plánek odklonové trasy


   Od 1.7.2019 do 31.8.2019 také probíhá výluka obratiště MHD na Nové Hospodě kvůli uzávěře Dopravní ulice z důvodu její celkové rekonstrukce. Linka 12 a noční N7 se obrací dlouhým závlekem po komunikaci první třídy č. 26 ve směru na Domažlice přes mimoúrovňovou křižovatku
u benzinové pumpy a motorestu Lesní zátiší a zpět se vrací po stejné silnici na kruhový objezd
u OD Makro. Linky 15 a 17 se po dobu výluky zkracují do zastávky Folmavská rondel
a obrací přes tentýž kruhový objezd.


   Mezi 1.10. - 26.12.2018 je přerušen trolejbusový provoz na lince 14 vzhledem k nedostatku řidičů trolejbusů. Na obě pořadí se nasazují autobusy (dokonce i malé krátké vozy SOR).


   Na pomezí září a října 2018 došlo ke snesení trolejí trati na Novou Hospodu v úseku
mezi silničním nadjezdem nad železnicí do Chebu ve starých Skvrňanech a počátkem klesání Domažlické třídy za zastávkou Panelárna. Náhradní trolejový úsek bude vybudován na silniční přeložce, která odstraní úrovňové křízení s železniční tratí Plzeň - Domažlice. Ponejprv se jezdí
v trase původní trolejbusové trati, později po dočasné přeložce silnice umístěné v prostoru dříve
již "za plotem" koncernového podniku ŠKODA. Od 12.7.2019 se veškerý provoz překládá na nově vybudovanou přeložku. Až do doby definitivního dokončení stavby však vozy mezi zastávkami ŠKODA III. brána a Zátiší stále používají k jízdě pomocný pohon (baterie / dieselagregát).


   Od 3.9.2018 se vrací trolejbusová doprava na Mikulášskou třídu, která byla od 23.1.2017
do konce srpna 2018 pro veškerý provoz uzavřena, kvůli celkové výměně železničních nadjezdů Hlavního nádraží. Na svoji trasu se tak vrátila linka 12, jež v tomto období objížděla vyloučený úsek přes Anglické nábřeží, kolem Prazdroje, přes Most Nad Nádražím, Železniční a Koterovskou ulici. Vynechávala tak dolní část Americké třídy i Mikulášské náměstí. Pro přístup k Hlavnímu nádraží byla aktivována zastávka Železniční ve stejnojmenné ulici navazující na dobudovaný podchod
pod železničním uzlem.

 » Oficiální leták   »» Mapka odklonové trasy


   Od 1.9.2016 došlo k změně trasy linky 10 po (v té době) dokončeném úseku trolejbusové trati
po ulici U Trati a Borská na Jižní předměstí. Linka se od té doby otáčí rozlehlým blokovým objezdem s počátkem a koncem v zastávce U Radbuzy a to přes Radobyčickou, Belánku,
Jižní předměstí, Tylova (oficiální formální konečná), U Práce, Mrakodrap a Prokopova.
 Vozový park Provozní Historické Celkem
95 4 99
 Alternativní
 zdroj energie
Dieselagregát Trakční baterie Celkem / [%]
31 32 63 / ~66%
V provozu Historické vozy
Typ Počet Roky dodávek Typ Ev.č. Prav. provoz Musejní od
14Tr 1 (Služební) 1980-1991 Ve sbírkách PMDP
24Tr 18 2004-2009 9TrHT26 323 1979-1991 2011
25Tr 5 2009 14Tr08/6 429 1989-2006 2014
26Tr 48 2011-2020 15Tr 414 1988-2000 2010
27Tr 24 2010-2020 21TrACI 496 2004-2018 2018
Souhrn všech typů trolejbusů městského provozu za celou dobu existence
ŠKODA   2, 3, 6, 7, 8, 9, 14, 15, 21, 24, 25, 26, 27Tr a T11
Poznámky
   Na jaře 2020 byla 24Tr č. 500 prodána do Prahy za zůsta-tkovou hodnotu. Stala se tak prvním trolejbusem po 50-ti letech v majetku DP určeným pro provoz. V hostivařských dílnách prošla repasí a změnou nátěru dle zdejších autobusů Citybus a s cestujícími poprvé vyjela v srpnu 2020 na zatím jedinou linku č. 58 z Palmovky do Letňan.
   Od konce roku 2019 začíná Plzeň odebírat nové trolejbusy 26Tr v inovované verzi karoserie tzv. IV. generace Solaris
(jako předtím u kloubové verze). První z trolejbusů této série je také vystaven na veletrhu CzechBUS konaném v listopadu 2019 na pražském letňanském výstavišti.
   Posílení vozového parku o tolik potřebné kapacitní článkové trolejbusy probíhá na jaře 2019 dodávkou sedmi vozidel Škoda 27Tr. Jde zároveň
o první plzeňské trolejbusy v karoserii Solaris nové "čtvrté" generace
a v novém barevném schématu. Jelikož jejich určení není pouze na linku 16, tradičně obsazovanou kloubovými vozy, ale i na linky do průmyslové oblasti Borská Pole. Proto dopravce přistoupil k objednání řešení interiéru
s tzv. velkou kabinou řidiče, kdy prostor prvních dveří je rozdělen pevnou příčkou na polovinu a jedno křídlo dveří tak slouží pouze řidiči. Toto řešení zajišťuje krom větší bezpečnosti i lepší výhled.


   Vůz 27Tr č. 583 z dodávky roku 2019 je ještě před svým zařazením
do plzeňského provozu zapůjčen do Prahy pro testování na lince 58.
Na běžném pořadí tam jezdí mezi 27.3. a 13.4.2019 jako úplně
první kloubový trolejbus v pražském prostředí.
   V září 2019 končí pod plzeňskými trolejemi provoz ostrovské řady nízkopodlažních trolejbusů - 21TrACI. V sobotu 25.9.2019 se koná
oficiální Rozlučková jízda, které se účastní 21TrACI č. 492 a dvojice
bývalých plzeňských autobusů 21Ab - unifikovaných s trolejbusy.
   Březen 2019 se nese v ukončení provozu legendárních trolejbusů řady 14Tr.
V závěrečném období zůstávala ve stavu již jen jediná "čtrnáctka" ev. č. 457.
Ta odjezdila poslední směnu s cestujícími ve čtvrtek 29.3.2018 na lince 11.
Spolu s historickou 14Tr č. 429 se pak zúčastnila Zvláštní jízdy konané
9.4.2018 na den výročí 77 let od zahájení plzeňského trolejbusového provozu,
která udělala za trolejbusy 14Tr v Plzni oficiální tečku.
Bývalé plzeňské trolejbusy v jiných sbírkách
Provozní Neprovozní Celkem
10 5 15
Typ Ev.č. Prav. provoz Musejní od Vlastník / Vystavovatel Stav
3Tr1 101 1941-1969 1972 Technické muzeum Brno neprovozní
3Tr3 119 1947-1967 1997 Škoda Plzeň / Techmania neprovozní;
po rekonstrukci
6Tr2 135 1950-1971 1971 Technické muzeum Brno provozní
9Tr2 195 1963-1977 2018 Soukromá sbírka neprovozní
9Tr14 241 1970-1980 2002 ex Air park Zruč,
nyní soukromá sbírka
neprovozní
9TrHT26 315 1979-1991 1993 ex Air park Zruč, nyní Muzeum dopravy Strašice - ŠBC neprovozní
9TrHT28 339 1980-1993 1999 Historický vůz
DP České Budějovice
provozní
14TrM 403 1987-2011 2011 Škoda Bus Club
Muzeum dopravy Strašice
provozní
14TrM 411 1987-2011 2011 ZHTA Jihlava provozní
14Tr 432 1989-2008 2008 Škoda Bus Club
Muzeum dopravy Strašice
provozní
15Tr 464 1993-2011 2011 Škoda Bus Club
Muzeum dopravy Strašice
provozní
15TrM 474 1996-2012 2012 ZHTA Jihlava provozní
21TrACI 479/I. 3-10/2000 2012 Historický vůz
DP Hradec Králové
provozní
21TrACI 488 2002-2018 2018 Škoda Bus Club
Muzeum dopravy Strašice
provozní
24Tr 502 2005-2020 2020 Autobusy Jihlava /
ZHTA Jihlava
provozní
 Vozovny V provozu Zrušené Celkem
1 2 3
Vozovna Vznik Zánik
Slovany
1943 1958
Cukrovarská
1948 2014
KARLOV
2014 -
PŘÍMÝ LINK na danou stránku Popis ÚVOD
   PMDP
Oficiální stránky dopravce
   Zastávkové jízdní řády  Přímý link na seznam linek MHD,
 kde se po vybrání směru nebo zastávky zobrazí  jízdní řád. Ten lze stáhnout v .pdf a vytisknout.
   Seznam-Autobusu.cz
Podrobná evidence plzeňských trolejbusů
   K-report - Tykadláci v Plzni
Diskuzní fórum K-report.net » část věnovaná plzeňským trolejbusům a autobusům.
   Plzeňské trolejbusy
Stránky s pravidelně přinášenými
aktualitami z provozu a rozsáhlou fotogalerií.
   Plzeňské trolejbusy - Facebook
Profil webu Plzeňské trolejbusy na Facebooku.
   Škoda-BUS-klub o.s
Stránky občanského sdružení Škoda-BUS-klub, které provozuje Muzeum dopravy ve Strašicích, kde vystavuje také několik původně plzeňských trolejbusů, ale i autobusů, dokonce i tramvaj T3.
   SPVD - Plzeň - Trolejbusy
Popis plzeňského trolejbusového provozu.
   SPVD - Plzeň -
     Historie trolejbusové dopravy
Na tři pokračování rozložený vývoj
trolejbusové dopravy v Plzni
včetně množství dobových fotografií.
   Wikipedia - TBUS v Plzni
Článek o trolejbusech v Plzni
na otevřené encyklopedii Wikipedia.
   Doprava.cx - MHD v Plzni
Stručný popis plzeňské MHD, seznam linek aj.
   Doprava.cx - Výluky v Plzni
Informace o výlukách plzeňské MHD.
   Trolejbusy.plzenskamhd.net
Již téměř "spící" web o plzeňských trolejbusech.
   ČNDS - Plzeň
Již téměř spící portál ČNDS
a jeho část věnující se plzeňské MHD.
   ČDS - Plzeňské trolejbusy
Pojednání o plzeňských trolejbusech
psané k roku 1999.
MHD Zastávka - Plzeň
12/2007 | 7/2006 | 7/2009 | 12/2012 | 4/2015 | 9/2017 | 10/2018 | 12/2019 |
Postřehy a fotografie z návštěv
plzeňského provozu MHD v různém období.
   Trolejbus.cz - Plzeň
Snímky z plzeňských ulic posledního čtvrtstoletí.
   Trolejbus.cz - Plzeňské TBUSy
Vyřazené plzeňské vozy v Pardubicích a okolí.
   Fotodoprava - Plzeň
Fotogalerie plzeňské MHD z různého časového období včetně snímků trolejbusů.
   IMHD.sk - Plzeň
Směsice snímků plzeňské MHD.
   Mestskadoprava.net - Plzeň
Fotogalerie plzeňských trolejbusů
včetně již vyřazených vozidel.
Stránka plzeňské elektrické MHD s fotografiemi, seznamem vozového parku aj.
Neuspořádaná směsice fotografií všech trakcí plzeňské MHD ze současnosti i minulosti.




Zlaté časy u Mrakodrapu, původní dlážděná Americká třída v obležení trolejbusů Škoda 14 a 15TrM. Dnes po celkové rekonstrukci uličního prostoru místo vypadá úplně jinak a ani vozy 14 a 15Tr(M)
už v pravidelném provozu nepotkáme.
Plzeň (CZ)  18.4.2008

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 19.10.2020