Základní popis stránky Plná verze této stránky


P L Z E Ň Česká republika
Pořadí Vznik Zánik Linek Vozů Soustava
2. 9.4.1941 - 10 93 600V =
Aktualita
2/2017Obnova vozového parku trolejbusů


   V sobotu 11.2.2017 PMDP oficiálně zařadily do provozu sedm nových trolejbusů Škoda-Solaris 26Tr (ev. č. 565 - 571). Odstavení z provozu a přípravu k odprodeji naopak postihlo poslední zástupce vozů 14TrM - č. 435, 444 a 446, ve službě tak zůstává poslední, budoucí muzejní č. 457.
Poprvé však také došlo k vyřazení vozidel 21TrACI - čtveřice č. 481, 483, 491 a 495.


       

           


   Nové trolejbusy 26Tr disponují jako alternativním zdrojem elektrické energie sadou trakčních baterií, mající dojezd mimo trolejové vedení takový, aby je bylo možné nasazovat na spoje linky 12 z Božkova do Letkova a 13 z Černic k Olympii.

1/2017 Dlouhodobá výluka Mikulášské třídy - odklon linky 12


   "Nekonečná" rekonstrukce plzeňského hlavního nádraží vstupuje v lednu 2017 do další těžké fáze - generální přestavby obou přemostění přes Mikulášskou třídu, kudy vede jedna z hlavních tepen na trase centrum města - jih. Krom tramvajové trati tudy také jezdí trolejbusy linky 12.


               


   Od 23.1.2017 se na více než jeden rok přerušuje silniční doprava před nádražím, což znamená odklon linky 12 do výlukové trasy. Ze zastávky Mrakodrap bude pokračovat přes Anglické nábřeží
a Prazdroj a po nově vystavěné trati přes Most Nad Nádražím a Železniční do Koterovské
a na svoji původní trasu. Vynechá tak zastávky Pařížská a Mikulášská.


       

   Oficiální oznámení o výluce od PMDP a plánek s linkami, které mění trasu.


Základní informace
   Plzeňský trolejbusový provoz je nejstarší funkční a třetí největší v ČR. Počátky jeho zrodu sahají ještě do období závěru 30. let, postavní a otevření se dočkal v prvních letech II. světové války. Svou nejstarší tratí trolejbusy zajistily kapacitní napojení centra města a rozvíjející se čtvrti Doubravka, druhou větví pak Ústřední hřbitov a jeho okolí.
   Pravý rozmach nastává krátce po nastolení míru, kdy se projektuje a staví značná část dnešní sítě. Nové tratě spojují jihozápad a jihovýchod města (skvrňansko - božkovská) a jih se severem (doudlevecko - bolevecká větev s odbočkou na Košutku). Obě se křižují v centru u Mrakodrapu.
Pro nový dopravní prostředek se adaptuje většina původně tramvajové vozovny v Cukrovarské, neboť počet vozů neustále roste. V 50. letech se podaří vybudovat prodloužení ze Skvrňan na Novou Hospodu a z Doudlevec přes Slovany do Černic, realizuje se též přeložka božkovské větve
v oblasti Východního předměstí.
   Plzeň jako řada jiných měst čelí v 60. a 70. letech tlakům na omezování elektrické trakce v MHD, avšak ve své pevné dopravní koncepcí je naopak další rozvoj zakotven, což dokazuje realizace odbočné trati od Pietasu do nového sídliště Lobzy. Přesto je později ukončen provoz trolejbusů
na Severní předměstí, celá oblast prochází významnou přestavbou v rámci budování velkokapacitního sídliště, obslouženého dvěma tratěmi tramvají.
   V 80. letech se daří postavit potřebné tratě k nahrazení nejvytíženější autobusové linky č. 29 (Sídliště Bory - Doubravka), kterou trolejbusy v plné míře nahradí. 90. léta znamenají pokles přepravních výkonů vzhledem k snižování počtu pracovníků někdějšího průmyslového gigantu - podniku ŠKODA, dokončuje se jediná trať - spojka doudlevecké a borské větve kolem Tyršova mostu.
   V novém tisíceletí se připravuje řada projektů na rožšíření trolejbusové sítě, z nichž se zatím podařilo realizovat trať z Jižního předměstí na Borská pole a částečně úsek Borská - Most Milénia - Železniční. Vrácení trolejbusů na Náměstí Republiky a Severní předměstí nebo nahrazení vytížené autobusové linky č. 30 zatím bohužel není na pořadu dne.
   Přesto však trolejbusy tvoří významný doplňek základní sítě tramvají a obsluhují významné lokality města z nichž v některých jsou dominantním prostředkem MHD. Jejich síť je rovnoměrně rozložena, nezasahuje však oblast Severního předměstí. Poslední významná změna proběhla v roce 2014, kdy se celé technické zázemí přestěhovalo z Cukrovarské na Karlov do novostavby v areálu závodů ŠKODA.
 Dopravce    Plzeňské městské dopravní podniky
 Schéma    Orientační schéma linek - denní provoz | Schéma linek MHD - noční provoz
 Linky Denní Noční Celkem
9 1 10
Celotýdenní Jen prac. dny
8 2
POZOR! PROBÍHÁ UZAVÍRKA PŘEDNÁDRAŽNÍHO PROSTORU - ODKLON LINKY 12
OFICIÁLNÍ INFORMACE PMDP
Číslo Trasa Provoz
10 (ČERNICE) - ČECHUROV - Slovany - Doudlevce ETZ -
Jižní předměstí - TYLOVA - Mrakodrap - Prokopova - Doudlevce ETZ - Slovany - ČECHUROV - (ČERNICE)
polookružní,
pracovní
dny
11 CAN HUSOVA - Mrakodrap - Hlavní nádraží -
Letná - ÚSTŘEDNÍ HŘBITOV
celotýdně
12 NOVÁ HOSPODA - ZÁTIŠÍ - Skvrňany - CAN Tylova -
Mrakodrap - Anglické nábřeží - Prazdroj - Železniční - Pařížská - Mikulášská - PETROHRAD -
Petřínská - BOŽKOV - (LETKOV, V PODLESÍ)
celotýdně
13 (NC ČERNICE) - (K LOSINÉ) - ČERNICE - ČECHUROV - Slovany - Doudlevce ETZ - Goethova - Anglické nábřeží - Prazdroj - Těšínská - NA DLOUHÝCH celotýdně
14 SÍDLIŠTĚ BORY - Gigant - Tyršův most - Průmyslová - Doudlevce ETZ - Goethova - Anglické nábřeží - PAŘÍŽSKÁ - Prokopova - Doudlevce ETZ - Průmyslová -
TYRŠŮV MOST - Gigant - SÍDLIŠTĚ BORY
polookružní,
pracovní
dny
15 BORSKÁ POLE / NOVÁ HOSPODA - NC Borská Pole - Karlov - Jižní předměstí - Mrakodrap -
Hlavní nádraží - Letná - LOBZY
celotýdně
16 SÍDLIŠTĚ BORY - Nemocnice Bory - Jižní předměstí - Mrakodrap - Hlavní nádraží - Těšínská - DOUBRAVKA celotýdně
17 NOVÁ HOSPODA - NC Borská Pole - Karlov -
Jižní předměstí - Mrakodrap - Hlavní nádraží -
Těšínská - DOUBRAVKA
celotýdně
18 BORSKÁ POLE - NC Borská Pole - Karlov -
Jižní předměstí - CAN HUSOVA
celotýdně
N7 NOVÁ HOSPODA - NC Borská Pole - Karlov -
Jižní předměstí - MRAKODRAP
noční,
celotýdně
Vysvětlivky
BOŽKOV- základní konečná zastávka (všech nebo vybraných spojů)
(ČERNICE)- konečná vybraných spojů v prodloužené trase
(NC ČERNICE)



-



konečná zastávka vybraných spojů
ležící mimo úseky s trolejovým vedením,
obsluhují ji jen vozy s pomocným pohonem.
PAŘÍŽSKÁ
TYLOVA



-




konečné zastávky formálního charakteru,
uváděné na linkových orientacích a v jízdních řádech,
cestující nemusí vystupovat, vozy odjíždějí bez prodlevy zpět do výchozí stanice.
CÍNOVÁ
KE KARLOVU
-

výstupní zastávky spojů zatahujících do vozovny
(vozy označeny číslem linky a písmenem X)
Poznámky
Od 23.1.2017 probíhá dlouhodobá výluka na lince 12 způsobená uzavírkou Mikulášské třídy mezi podjezdy Hlavního nádraží, probíhá jejich generální rekonstrukce s vyloučením silniční dopravy.
 Vozový park Provozní Historické Celkem
93 4 96
V provozu Historické vozy
Typ Počet Roky dodávek Typ Ev.č. Prav. provoz Od roku
14TrM 1 1980-1991 9TrHT26 323 1979-1991 2011
21TrACI 14 2000-2004 14Tr08/6 429 1989-2006 2014
24Tr 23 2004-2009 14TrM 457 od 1991 kandidát
25Tr 5 2009 15Tr 414 1988-2000 2010
26Tr 31 2011-2016
27Tr 16 2010-2012
Souhrn všech typů trolejbusů městského provozu za celou dobu existence
ŠKODA   2, 3, 6, 7, 8, 9, 14, 15, 21, 24, 25, 26, 27Tr a T11
 Vozovny V provozu Zrušené Celkem
1 2 3
Vozovna Vznik Zánik
Slovany
1943 1958
Cukrovarská
1948 2014
KARLOV
2014 -
PŘÍMÝ LINK na danou stránku Popis ÚVOD
   PMDP
Oficiální stránky dopravce
   Zastávkové jízdní řády  Přímý link na seznam linek MHD, kde se po vybrání
 směru nebo zastávky zobrazí jízdní řád.
 Ten lze případně stáhnout v .pdf a vytisknout.
   Seznam-Autobusu.cz
Podrobná evidence plzeňských trolejbusů
   K-report - Tykadláci v Plzni
Diskuzní fórum K-report.net >>> část věnovaná plzeňským trolejbusům a autobusům.
   Plzeňské trolejbusy
Stránky s pravidelně přinášenými
aktualitami z provozu a rozsáhlou fotogalerií.
   Plzeňské trolejbusy - Facebook
Profil webu Plzeňské trolejbusy na Facebooku.
   Škoda-BUS-klub o.s
Stránky občanského sdružení Škoda-BUS-klub, které provozuje Muzeum dopravy ve Strašicích, kde vystavuje také několik původně plzeňských trolejbusů, ale i autobusů a dokonce i tramvaj T3.
   SPVD - Plzeň - Trolejbusy
Popis plzeňského trolejbusového provozu.
   SPVD - Plzeň -
     Historie trolejbusové dopravy
Na tři pokračování rozložený vývoj
trolejbusové dopravy v Plzni
včetně množství dobových fotografií.
   Wikipedia - TBUS v Plzni
Článek o trolejbusech v Plzni
na otevřené encyklopedii Wikipedia.
   Doprava.cx - MHD v Plzni
Stručný popis plzeňské MHD, seznam linek aj.
   Doprava.cx - Výluky v Plzni
Informace o výlukách plzeňské MHD.
   Trolejbusy.plzenskamhd.net
Již téměř "spící" web o plzeňských trolejbusech.
   ČNDS - Plzeň
Již téměř spící portál ČNDS
a jeho část věnující se plzeňské MHD.
MHD Zastávka - Plzeň
12/2007 | 7/2006 | 7/2009 | 12/2012 | 4/2015
Postřehy a fotografie z návštěv
plzeňského provozu MHD v různém období.
   Trolejbus.cz - Plzeň
Snímky z plzeňských ulic posledního čtvrtstoletí.
   Trolejbus.cz - Plzeňské Tr
Vyřazené plzeňské vozy v Pardubicích a okolí.
   Fotodoprava - Plzeň
Fotogalerie plzeňské MHD z různého časového období včetně snímků trolejbusů.
   IMHD.sk - Plzeň
Směsice snímků plzeňské MHD.
   Mestskadoprava.net - Plzeň
Fotogalerie plzeňských trolejbusů
včetně již vyřazených vozidel.
Stránka plzeňské elektrické MHD s fotografiemi, seznamem vozového parku aj.
Neuspořádaná směsice fotografií všech trakcí plzeňské MHD ze současnosti i minulosti.




Zlaté časy u Mrakodrapu, původní dlážděná Americká třída v obležení trolejbusů Škoda 14 a 15TrM. Dnes po celkové rekonstrukci uličního prostoru místo vypadá úplně jinak a také kloubové vozy 15Tr(M)
už v pravidelném provozu nepotkáme.
Plzeň (CZ)  18.4.2008

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 26.2.2017