Základní popis stránky Plná verze této stránky


P L Z E Ň Česká republika
Pořadí Vznik Zánik Linek Vozů Soustava
2. 9.4.1941 - 10 90 600V =



V úterý 25.9.2018 se plzeňský provoz

OFICIÁLNĚ ROZLOUČIL S TROLEJBUSY ŘADY 21Tr

povedenou akcí spojenou s jízdou 21TrACI č. 492

a dvojicí autobusů Škoda 21Ab býv. č. 445 a 474.





Aktualita
25.9.2018 Konec provozu trolejbusů 21TrACI v Plzni


   V září 2018 se plzeňské dopravní podniky oficiálně rozloučili s provozem prvních českých nízkopodlažních trolejbusů ŠKODA 21Tr, (které v dodávce pro Plzeň byly všechny v provedení
ACI tj. se střídavou výzbrojí a pomocným nouzovým pohonem (resp. zdrojem energie) v podobě nízko-výkonnově dimensovaného dieselagregátu.).


Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.


               



   Do Plzně byl jako první vůz dodán prototyp celé řady "ACI" - společný výrobkem dvou závodů tehdy ještě stále silného koncernu ŠKODA, a to Ostrov nad Ohří (dodávajícího karoserii vozu)
a elektrotechnického závodu Doudlevce (jenž vyvinul, vyrobil a zamontoval do vozu střídavou elektrovýzbroj a dodal trakční motor). Po úspěšném odzkoušení a krátkém pravidelném provozu
v Plzni pod číslem 479/I. dochází k předání trolejbusu do Hradce Králové.


               



   Mezi lety 2001 - 2004 následovala dodávka celkem 18-ti vozů, přičemž poslední ev. č. 496,
je dle výrobního čísla zároveň posledním vyrobeným trolejbusem v závodě ŠKODA Ostrov nad Ohří (fyzicky však poslední byla dvojice 15TrMM č. 56 a 57 pro České Budějovice).
První vozy se z provozu odstavují na jaře 2017 spolu s dodávkou nových trolejbusů řady 26Tr.


   Za poslední provozní den 21TrACI v Plzni se určuje na pátek 14.9.2018, ale nakonec se vozy objevují na linkách i celý další týden. Oficiální tečkou se tak stává až Rozlučková akce uskutečněná 25.9.2018, po tomto datu se už "jednadvacítky" ulicích města neobjevují,
i když za tuto poslední čtveřici paradoxně není adekvátní náhrada, což vede
(spolu s nedostatkem řidičů trolejbusů) k nasazování autobusů na trolejbusovou linku 14(!).

   Slavnostní rozloučení (avizované dopředu na webových stránkách PMDP) probíhá v úterý 25.9.2018 rozlučkovou jízdou trolejbusu 21TrACI č. 492 a autobusů 21Ab (výrobků ostrovského závodu, který stavěl autobusy do trolejbusových karoserií) bývalých ev. čísel 445 a 474.
Tak jako při jarním loučení s trolejbusy 14TrM i nyní celá akce začíná výjezdem z vozovny Karlov okolo čtvrté hodiny odpolední. Zájemce o svezení všechny tři vozy nabírají na zastávce Cínová
a zanedlouho vyrážejí po Borské do centra města na Anglické nábřeží. Odtud trolejbus 21TrACI pokračuje se staženými sběrači jízdou na pomocný dieselagregát na tramvajovou točnu U Zvonu, kde probíhá společné fotografování s autobusy.


               



   Následně se trojice vydává zpět na Anglické nábřeží, kde se trolejbus vrací pod trolej
a vyráží se do Černic (trolejbus a autobus ev. č. 445 přes Doudlevce, vůz č. 474 přes Mikulášskou
a Slovanskou třídu). Celek se opět potkává nejprve na zastávce Generála Lišky kvůli fotografování, další takové zastavení se odehraje na konečné "K Losiné", třetí pak u zastávky Pampelišková směrem k Olympii a čtvrté u samotné trolejbusové točny Černice.


               



Odtud se vozy přesouvají na točnu Čechurov, kde se daří pořídit pěkné snímky v záři zapadajícího slunce. Spouště cvakají, fotografové mění polohy, ale je třeba se opravdu již pomalu rozloučit
a vydat se na zpáteční cestu, zpestřenou ještě druhým setkáním "U Zvonu".


           



   Pak už se trojice vydává do Vozovny, kde lze stihnout ještě poslední snímky před její bránou,
kam naposled zajede trolejbus 21TrACI a vyjede již jen občasně budoucí muzejní vůz č. 496. Provozní éra "jednadvacítek" se tak uzavřela po ani ne dvaceti letech úspěšného provozu.


9.4.2018 Konec provozu trolejbusů 14TrM v Plzni


   Na den 77. výročí od zahájení plzeňského trolejbusového provozu nadešla chvíle oficiálního rozloučení s trolejbusy legendární typové řady 14Tr. Jejich přítomnost byla poslední rok již jen symbolická v podobě posledního vozu ev. č. 457, který byl stabilně vypravován na ranní a odpolední posilové spoje linky 14. O víkendu pak občas sloužil na celodenním pořadí "hřbitovní" linky 11.
Sem byl vypraven také ve svůj poslední den pravidelného provozu s cestujícími,
ve čtvrtek 29.3.2018, kdy zcela bezchybně odjezdil celodenní směnu na 4. pořadí.


Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.


               



   V týdnu od 2. do 6.3. ještě bylo možné, aby se 14TrM č. 457 objevila na "svém" 2. pořadí linky 14, ale nestalo se tak. Rozloučit se tak zcela s provozem vozů 14TrM bylo však zájemcům umožněno 9.4.2018, kdy došlo k výpravě historického vozu 14Tr č. 429 a právě 14TrM č. 457 na zvláštní jízdu s počátkem na zastávce Cínová umístěné v blízkosti Vozovny Karlov.


           



Oba vozy se pomalou jízdou v koloně vydaly směrem k Jižnímu předměstí a odtud již bez větších komplikací po Koperníkově a Tylově ulici do centra na křižovatku U Práce a po Americké
k Mrakodrapu, odtud k bývalé Vozovně Cukrovarská, kde proběhla krátká přestávka pro focení
obou vozidel. Následně se odjelo přes spojovací trať po Mostě Milénia na Petrohrad a do Božkova,
kde se uskutečnilo hlavní - delší zastavení a kde bylo možné pořídit velké množství fotografií
z různých úhlu i s různými scenériemi.


           



Na zpáteční (a pro vůz č. 457 poslední) jízdu se vyrazilo po trase zatahujících spojů linky 12X
(v mírně prodloužené verzi dané výlukou Mikulášsské ulice, tedy přes Most Nad Nádražím a ulici
U Prazdroje). Za stálého cvakání spouští fotoaparátů oba trolejbusy zatáhly za bránu vozovny Karlov v 18:22, čímž se definitivně uzavřela provozní kapitola nadmíru povedených trolejbusů 14Tr pod plzeňskou měděnou pavučinou.


               



   Událost však bohužel nemá "happy-end", neboť původně rozšířená informace, že se 14TrM č. 457 stane historickým vozidlem a zařadí se tak mezi stávající flotilu reprezentující minulé časy MHD
v Plzni nepocházela od PMDP a trolejbus tak bohužel stihne podobný osud jako svých kolegů - odprodej na Východ - nejspíše na Ukrajinu. Zde jistě ještě dobře poslouží, přesto však by bylo mnohem záslužnější uchovat jej v Plzni jako zástupce významné a početné řady trolejbusů 14TrM, které charakterizovaly zdejší trolejbusový provoz více než 20 let...


2/2017Obnova vozového parku trolejbusů


   V sobotu 11.2.2017 PMDP oficiálně zařadily do provozu sedm nových trolejbusů Škoda-Solaris 26Tr (ev. č. 565 - 571). Odstavení z provozu a přípravu k odprodeji naopak postihlo poslední zástupce vozů 14TrM - č. 435, 444 a 446, ve službě tak zůstává jediná č. 457.
Poprvé však také došlo k vyřazení vozidel 21TrACI - čtveřice č. 481, 483, 491 a 495.


       

           


   Nové trolejbusy 26Tr disponují jako alternativním zdrojem elektrické energie sadou trakčních baterií, mající dojezd mimo trolejové vedení takový, aby je bylo možné nasazovat na spoje linky 12 z Božkova do Letkova a 13 z Černic k Olympii.

1/2017 Dlouhodobá výluka Mikulášské třídy - odklon linky 12


   "Nekonečná" rekonstrukce plzeňského hlavního nádraží vstupuje v lednu 2017 do další těžké fáze - generální přestavby obou přemostění přes Mikulášskou třídu, kudy vede jedna z hlavních tepen na trase centrum města - jih. Krom tramvajové trati tudy také jezdí trolejbusy linky 12.


               


   Od 23.1.2017 se na více než jeden rok přerušuje silniční doprava před nádražím, což znamená odklon linky 12 do výlukové trasy. Ze zastávky Mrakodrap bude pokračovat přes Anglické nábřeží
a Prazdroj a po nově vystavěné trati přes Most Nad Nádražím a Železniční do Koterovské
a na svoji původní trasu. Vynechá tak zastávky Pařížská a Mikulášská.


       

   Oficiální oznámení o výluce od PMDP a plánek s linkami, které mění trasu.


Základní informace
   Plzeňský trolejbusový provoz je nejstarší funkční a třetí největší v ČR.
Počátky jeho zrodu sahají ještě do období závěru 30. let, postavení a otevření se dočkal
v prvních letech II. světové války. Svou nejstarší tratí trolejbusy zajistily kapacitní napojení
centra města a rozvíjející se čtvrti Doubravka, druhou větví pak Ústřední hřbitov a jeho okolí.

   Pravý rozmach nastává krátce po nastolení míru, kdy se projektuje a staví značná část dnešní sítě. Nové tratě spojují jihozápad a jihovýchod města (skvrňansko - božkovská) a jih se severem (doudlevecko - bolevecká větev s odbočkou na Košutku). Obě se křižují v centru u Mrakodrapu.
Pro nový dopravní prostředek se adaptuje většina původně tramvajové vozovny v Cukrovarské, neboť počet vozů neustále roste. V 50. letech se podaří vybudovat prodloužení ze Skvrňan na Novou Hospodu a z Doudlevec přes Slovany do Černic, realizuje se též přeložka božkovské větve
v oblasti Východního předměstí. Na druhé straně obyvatelé Bílé Hory se trolejbusů nedočkají.

   Plzeň jako řada jiných měst čelí v 60. a 70. letech tlakům na omezování elektrické trakce v MHD, avšak ve své pevné dopravní koncepcí je naopak další rozvoj zakotven, což dokazuje realizace odbočné trati od Pietasu do nového sídliště Lobzy. Přesto je později ukončen provoz trolejbusů
na Severní předměstí, celá oblast prochází významnou přestavbou v rámci budování velkokapacitního sídliště, obslouženého dvěma tratěmi tramvají.

   V 80. letech se daří postavit potřebné tratě k nahrazení nejvytíženější autobusové linky č. 29 (Sídliště Bory - Doubravka) trolejbusovou dopravou. 90. léta znamenají pokles přepravních výkonů vzhledem k snižování počtu pracovníků někdějšího průmyslového gigantu - podniku ŠKODA, dokončuje se jediná trať - spojka doudlevecké a borské větve kolem Tyršova mostu.

   V novém tisíceletí se připravuje řada projektů na rozšíření trolejbusové sítě, zahrnující především větev přes Karlov na Borská pole s napojením na stávající trasu na Novou Hospodu,
paralelu ke trati v centru města ve směru v západ - východ (Tylova - Americká - Šumavská) vedenou z Jižního předměstí po Borské, U Trati a Železniční. Počítá se rovněž s opětovným zavedením trolejbusů na Severní předměstí (Roudná, Fakultní nemocnice, Košutka, Vinice)
nebo s dílčími prodlouženími (Ústřední hřbitov - Švabiny, spojka dvou doubraveckých tratí
přes Hřbitovní ulici).

   Realizace se nakonec dočká pouhý zlomek záměrů, po letech slibů a oddalování se předá
do užívání trať z Jižního předměstí na Borská pole, jak se později ukáže dokončená hlavně kvůli skutečnosti, že na ní se napojuje nový dopravní závod na Karlově. Díky různým uzavírkám ulic spojených s přestavbou plzeňského železničního uzlu se postupně staví jednotlivé úseky paralelní trasy po Borské - U Trati - Železniční a Mostu Nad Nádražím.

   Po ukončení projektu implementace elektrobusů do MHD, které se v plzeňském provozu neosvědčily, objevila se opět myšlenka návratu trolejbusů na levý břeh řeky Mže - na Severní předměstí, prozatím jen k areálu Fakultní nemocnice Lochotín s možným budoucím prodloužením až na sídliště Košutka (prakticky v trase exponované autobusové linky 33). Trolejbusy by se tak
po letech vrátily i do samého historického jádra - na Náměstí Republiky. Kvůli nevyjasněnému konstrukčnímu řešení natažení trolejí přes Roosveltův (Saský) most je uvažováno o počátku vlastního vrchního vedení trati až za tímto přemostěním v ulici Otýlie Beníškové, přičemž úsek
mezi Kopeckého sady a přes centrum města by vozy zdolávaly pomocí jízdy na baterie.
Trať na severu města by tak zůstala zcela segregována od ostatní sítě, což by z dlouhodobého hlediska nemuselo být výhodné.

   Nahrazení vytížených autobusových linek č. 30 a 41, které po elektrifikaci "volají" už léta zatím bohužel není na pořadu dne. Přesto však trolejbusy tvoří významný doplňek základní sítě tramvají
a obsluhují významné lokality města z nichž v některých jsou dominantním prostředkem MHD. Jejich síť je rovnoměrně rozložena, nezasahuje však (možná prozatím) oblast Severního předměstí. Významná změna proběhla v roce 2014, kdy se celé technické zázemí přestěhovalo z Cukrovarské na Karlov do novostavby v areálu závodů ŠKODA na místě bývalé haly Lokomotivky.
 Dopravce    Plzeňské městské dopravní podniky
 Schéma    Orientační schéma linek - denní provoz | Schéma linek MHD - noční provoz
 Linky Denní Noční Celkem
9 1 10
Celotýdenní Jen prac. dny
8 2
Číslo Trasa Provoz
10 (ČERNICE) - ČECHUROV - Slovany - Doudlevce ETZ -
Jižní předměstí - TYLOVA - Mrakodrap - Prokopova - Doudlevce ETZ - Slovany - ČECHUROV - (ČERNICE)
polookružní,
pracovní dny
11 CAN HUSOVA - Mrakodrap - Hlavní nádraží -
Letná - ÚSTŘEDNÍ HŘBITOV
celotýdně
12 NOVÁ HOSPODA - ZÁTIŠÍ - Škoda VII. brána - U Dráhy /Z/ -
CAN Tylova - Mrakodrap - Pařížská - Mikulášská - PETROHRAD -
Petřínská - BOŽKOV - (LETKOV, V PODLESÍ)
celotýdně
13 (NC ČERNICE) - (K LOSINÉ) - ČERNICE - ČECHUROV -
Slovany - Doudlevce ETZ - Goethova - Anglické nábřeží - Prazdroj - Těšínská - NA DLOUHÝCH
celotýdně
14 SÍDLIŠTĚ BORY - Gigant - Tyršův most - Průmyslová -
Doudlevce ETZ - Goethova - Anglické nábřeží - PAŘÍŽSKÁ - Prokopova - Doudlevce ETZ - Průmyslová -
TYRŠŮV MOST - Gigant - SÍDLIŠTĚ BORY
polookružní,
pracovní
dny
15 BORSKÁ POLE / NOVÁ HOSPODA - NC Borská Pole -
Karlov - Jižní předměstí - Mrakodrap -
Hlavní nádraží - Letná - LOBZY
celotýdně
16 SÍDLIŠTĚ BORY - Nemocnice Bory - Jižní předměstí -
Mrakodrap - Hlavní nádraží - Těšínská - DOUBRAVKA
celotýdně
17 NOVÁ HOSPODA - NC Borská Pole - Karlov -
Jižní předměstí - Mrakodrap - Hlavní nádraží -
Těšínská - DOUBRAVKA
celotýdně
18 BORSKÁ POLE - NC Borská Pole - Karlov -
Jižní předměstí - CAN HUSOVA
celotýdně
N7 NOVÁ HOSPODA - NC Borská Pole - Karlov -
Jižní předměstí - MRAKODRAP
noční,
celotýdně
Vysvětlivky
BOŽKOV- základní konečná zastávka (všech nebo vybraných spojů)
(ČERNICE)- konečná vybraných spojů v prodloužené trase
(NC ČERNICE)



-



konečná zastávka vybraných spojů
ležící mimo úseky s trolejovým vedením,
obsluhují ji jen vozy s pomocným pohonem.
PAŘÍŽSKÁ
TYLOVA



-




konečné zastávky formálního charakteru,
uváděné na linkových orientacích a v jízdních řádech,
cestující nemusí vystupovat, vozy odjíždějí bez prodlevy zpět
do výchozí stanice.
CÍNOVÁ
KE KARLOVU
-

výstupní zastávky spojů zatahujících do vozovny
(vozy označeny číslem linky a písmenem X)
Poznámky
Od 3.9.2017 se vrátila trolejbusová doprava na Mikulášskou třídu,
která byla od ledna 2017 do konce srpna 2018 pro veškerý provoz uzavřena, kvůli celkové výměně železničních nadjezdů Hlavního nádraží.
Na svoji trasu se tak vrátila linka 12, jež v tomto období objížděla vyloučený úsek kolem Prazdroje, přes Most Nad Nádražím a Železniční ulici.
Na pomezí září a října 2018 došlo ke snesení trolejí trati na Novou Hospodu v úseku mezi silničním nadjezdem nad železnicí do Chebu ve starých Skvrňanech a počátkem klesání Domažlické třídy za zastávkou Panelárna. Náhradní trolejový úsek bude vybudován na silniční přeložce,
která odstraní úrovňové křízení s železniční tratí Plzeň - Domažlice.
Ponejprv se jezdí v trase původní trolejbusové trati, později po dočasné přeložce silnice umístěné v prostoru dříve již "za plotem" koncernového podniku ŠKODA. Vozy mezi zastávkami U Dráhy a Zátiší používají k jízdě pomocný pohon (baterie / dieselagregát).
Mezi 1.10. - 26.12.2018 je přerušen trolejbusový provoz na lince 14 vzhledem k nedostatku řidičů trolejbusů. Na obě pořadí se nasazují autobusy (dokonce i malé krátké vozy SOR).
 Vozový park Provozní Historické Celkem
86 4 90
V provozu Historické vozy
Typ Počet Roky dodávek Typ Ev.č. Prav. provoz Od roku
24Tr 23 2004-2009 9TrHT26 323 1979-1991 2011
25Tr 5 2009 14Tr08/6 429 1989-2006 2014
26Tr 42 2011-2018 15Tr 414 1988-2000 2010
27Tr 16 2010-2012 21TrACI 496 2004-2018 2018
Souhrn všech typů trolejbusů městského provozu za celou dobu existence
ŠKODA   2, 3, 6, 7, 8, 9, 14, 15, 21, 24, 25, 26, 27Tr a T11
Poznámky
 Provoz trolejbusů 14TrM ukončen v březnu 2018 a 21TrACI ukončen v září 2018.
 Do výroby v současnosti přicházejí kloubové vozy 27Tr s karoserií Solaris IV. generace -
 New Urbino, které značně rozšíří stav velkokapacitních vozidel plzeňského trolejbusového provozu
 a pomohou ke stabilizaci poměrů na vytížené lince 16, kam se nyní často vypravují sólo vozy
 nezvládající nápory cestujících.
 Vozovny V provozu Zrušené Celkem
1 2 3
Vozovna Vznik Zánik
Slovany
1943 1958
Cukrovarská
1948 2014
KARLOV
2014 -
PŘÍMÝ LINK na danou stránku Popis ÚVOD
   PMDP
Oficiální stránky dopravce
   Zastávkové jízdní řády  Přímý link na seznam linek MHD,
 kde se po vybrání směru nebo zastávky zobrazí  jízdní řád. Ten lze stáhnout v .pdf a vytisknout.
   Seznam-Autobusu.cz
Podrobná evidence plzeňských trolejbusů
   K-report - Tykadláci v Plzni
Diskuzní fórum K-report.net >>> část věnovaná plzeňským trolejbusům a autobusům.
   Plzeňské trolejbusy
Stránky s pravidelně přinášenými
aktualitami z provozu a rozsáhlou fotogalerií.
   Plzeňské trolejbusy - Facebook
Profil webu Plzeňské trolejbusy na Facebooku.
   Škoda-BUS-klub o.s
Stránky občanského sdružení Škoda-BUS-klub, které provozuje Muzeum dopravy ve Strašicích, kde vystavuje také několik původně plzeňských trolejbusů, ale i autobusů, dokonce i tramvaj T3.
   SPVD - Plzeň - Trolejbusy
Popis plzeňského trolejbusového provozu.
   SPVD - Plzeň -
     Historie trolejbusové dopravy
Na tři pokračování rozložený vývoj
trolejbusové dopravy v Plzni
včetně množství dobových fotografií.
   Wikipedia - TBUS v Plzni
Článek o trolejbusech v Plzni
na otevřené encyklopedii Wikipedia.
   Doprava.cx - MHD v Plzni
Stručný popis plzeňské MHD, seznam linek aj.
   Doprava.cx - Výluky v Plzni
Informace o výlukách plzeňské MHD.
   Trolejbusy.plzenskamhd.net
Již téměř "spící" web o plzeňských trolejbusech.
   ČNDS - Plzeň
Již téměř spící portál ČNDS
a jeho část věnující se plzeňské MHD.
MHD Zastávka - Plzeň
12/2007 | 7/2006 | 7/2009 | 12/2012 | 4/2015 | 9/2017 |
Postřehy a fotografie z návštěv
plzeňského provozu MHD v různém období.
   Trolejbus.cz - Plzeň
Snímky z plzeňských ulic posledního čtvrtstoletí.
   Trolejbus.cz - Plzeňské Tr
Vyřazené plzeňské vozy v Pardubicích a okolí.
   Fotodoprava - Plzeň
Fotogalerie plzeňské MHD z různého časového období včetně snímků trolejbusů.
   IMHD.sk - Plzeň
Směsice snímků plzeňské MHD.
   Mestskadoprava.net - Plzeň
Fotogalerie plzeňských trolejbusů
včetně již vyřazených vozidel.
Stránka plzeňské elektrické MHD s fotografiemi, seznamem vozového parku aj.
Neuspořádaná směsice fotografií všech trakcí plzeňské MHD ze současnosti i minulosti.




Zlaté časy u Mrakodrapu, původní dlážděná Americká třída v obležení trolejbusů Škoda 14 a 15TrM. Dnes po celkové rekonstrukci uličního prostoru místo vypadá úplně jinak a ani vozy 14 a 15Tr(M)
už v pravidelném provozu nepotkáme.
Plzeň (CZ)  18.4.2008

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 8.1.2019