BOSNA A HERCEGOVINA Bosna i Hercegovina - Bosnia and Herzegovina
V provozu
1
Zrušených
1
Celkem
2
Pořadí
Město
Vznik
Zánik
1.
SARAJEVO I.
23.11.1984
18.4.1992
2.
SARAJEVO II.
26.11.1995
-
Transphoto.org - informace, seznamy trolejbusů, schémata a fotografie
Wikipedia - Seznam bosenských trolejbusových provozů na otevřené encyklopedii
Portál YTRAM - Informace, schémata a fotografie z vybraných provozů
V době vzniku jediného provozu trolejbusů v Bosně a Hecegovině, patřila tato země do svazku SFRJ (Socialistická federativní republika
Jugoslávie), kde v té době trolejbusy jezdily už jen v Bělehradě, dříve ale také působily v Lublani, Rijece nebo Splitu.
Sarajevský provoz vznikl jako významný doplněk tramvají, původně zamýšlený k dokončení před konáním XIV. zimních olympijských her
roku 1984, vlivem zpoždění však otevřený až po jejich skončení. Na projektu, výstavbě a dodávkách vozidel se významně podílely
československé podniky Elektrizace železnic Praha a ŠKODA OSTROV. Pro druhý jmenovaný závod to byl navíc výrazný impuls pro projekt kapacitního
článkového vozu, který byl skutečně zdárně dovedený do finále. Jednalo se o kooperační výrobek, kde se na výrobě mechanické části podílela jugoslávská strana.
Moodel nesl název ŠKODA-SANOS resp. SANOS-ŠKODA a kromě Sarajeva byl v provozu v několika čs. provozech a po jednom exempláři také v Bělehradu a Moskvě.
Rozkvět sarajevského provozu tvrdě přerušily krvavé válečné události doprovázející rozpad Jugoslávie v 90. letech. Nelidský občanský
konflikt, během kterého si město prošlo velice traumatickou etapou obléhání a ostřelování, se také katastrofálně podepsal na trolejbusovém provozu.
Pevná zařízení a víc jak 2/3 vozového parku byly totálně zničeny, čímž prvý sarajevský provoz fakticky zanikl.
Po ukončení válečných operací, nastolení míru a normalizaci života města přichází také obnovení trolejbusové dopravy
v téměř shodné podobě jako předtím. V rámci solidarity obdrželo Sarajevo za snížené ceny ojeté (od ČR dokonce zcela nové)
vozy od různých dopravců. Bohužel nedobrá finanční situace státu dlouho neumožňovala obměnu parku trolejbusů novými vozidly,
a proto se dále spoléhalo na nákupy ojetin z různých koutů Evropy. Až s pomocí úvěru od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) se roku 2021
objednává 25 nových vozidel u běloruského výrobce BKM (Belkommunmaš), plánuje se také znovuvybudování bývalé tratě prvního provozu do obce Vogošća, která jako jediná
nebyla dosud obnovena.
Jediný vyrobený exemplář trolejbusu Sanos-Škoda 115Tr
(vozu standardní délky) č. 628 zachycený v ulicích Sarajeva ještě
v období prvého provozu. Jako některé jiné vozy válečný konflikt přečkal
a v druhé éře svého služebního života nesl číslo 4101.