Hlavní strana » Trolejbusové provozy » Česká republika » České Budějovice I.


Základní popis stránky Plná verze této stránky


Č E S K É   B U D Ě J O V I C E   I. Česká republika
Pořadí Vznik Zánik Linek Vozů celkem Soustava
5. 28.10.1948 24.9.1971 4 60 600V =
Základní informace
   Prvý českobudějovický provoz tzv. moderních trolejbusů vzniká v období krátce
po II. světové válce a nahrazuje dožilé původní úzkorozchodné tramvaje,
navíc přivádí městskou dopravu i do míst, kam předtím nebyla zavedena.

   Jako první se nového dopravního prostředku dočkali obyvatelé Čtyř Dvorů, následně Suchého Vrbného a Rudolfova. Hlavní tramvajovou trasu nahradila větev přes Pražské předměstí, protažená
až k bráně Hřbitova sv. Otýlie (kam vedla od konečné tramvaje trať tzv. historického trolejbusu
mezi lety 1909 - 1914) a na jižní straně přes býv. Linecké předměstí až do Rožnova. Jako poslední se zprovozňuje trať zvaná "Okruh" od Nádraží přes Pekárenskou a zasahující do historického jádra města těsně k centrálnímu náměstí a zpět k Nádraží. Jediné pozdější prodloužení se realizuje úsekem od Hřbitova do Nemanic.

   Slibný rozvoj přerušila stagnace zapříčiněná všeobecným odklonem od elektrické dopravy
v Československu (a v mnohem větší míře v celém "Západním" světě) v 60. letech.
Následuje rozhodnutí o likvidaci trolejbusového systému jako celku na konci 60. let,
jednotlivé linky se nahrazují autobusy, poslední trolejbusy pak dojezdí na podzim 1971.

   České Budějovice v další dekádě zakusily realitu pouze autobusového provozu.
V 80. letech však přichází renesance elektrické trakce, proto se opět uvažuje o trolejbusech jako perspektivním prostředku nejen MHD v Českých Budějovicích, ale také pro propojení s budovaným energetickým komplexem - atomovou elektrárnou Temelín. I když z tohoto návrhu nakonec sejde,
podaří se realizovat výstavbu městské sítě a roku 1991 trolejbusy opět do budějovických ulic vyráží.
 Dopravce    Dopravní podnik města České Budějovice
 Linky - 1959 Denní Noční Celkem
4 0 4
Celotýdenní Jen prac. dny
4 0
Číslo Trasa (jen vybrané zastávky) Provoz
1 ČTYŘI DVORY - Dlouhý most - Poliklinika -
Nám. Jana Žižky - Tř. Maršála Malinovského - Nádraží -
Igla - Nové Vráto - Staré Vráto - RUDOLFOV
celotýdně
2 NEMANICE - Rozcestí - HŘBITOV SV. OTÝLIE -
Plzeňská zastávka - Poliklinika -
Nám. Jana Žižky - Tř. Maršála Malinovského - NÁDRAŽÍ
celotýdně
3 ROŽNOV - Nemocnice - KNV - Tř. Maršála Malinovského - Nádraží - Pětidomí - SUCHÉ VRBNÉ celotýdně
4 NÁDRAŽÍ - Husova kolonie - Palackého náměstí - Pekárenská - Smetanova - Poliklinika -
Nám. Jana Žižky - Tř. Maršála Malinovského - NÁDRAŽÍ
celotýdně
Vysvětlivky
ROŽNOV- základní konečná zastávka
 Vozový park Vyřazené celkem
60
Vyřazené vozy
Typ Počet Ve stavu Typ Počet Ve stavu
Škoda 7Tr 22 1951-1969 Vétra-ČKD 12 1948-1965
Škoda 8Tr 13 1957-1971 Tatra T400 5 1958-1960
Škoda 9Tr 8 1963-1971
Souhrn všech typů trolejbusů budějovického provozu za celou dobu existence
VÉTRA-ČKD   TB51
ŠKODA   7, 8, 9Tr
TATRA   T400
Poznámky
Trolejbusy TATRA T400 převzaty jako ojeté z rušeného severočeského provozu v Mostě - Litvínově, pro atypičnost a nízkou spolehlivost záhy vyřazeny.
 Vozovny Zrušené celkem
1
Vozovna Vznik Zánik
Novohradská
1948 1971
PŘÍMÝ LINK na danou stránku Popis ÚVOD
   DPMČB
Oficiální stránky dopravce
   DPMČB - Historie trolejbusů
Souhrná stať o historii trolejbusů v Českých Budějovicích.
   Seznam-Autobusu.cz
Podrobná evidence budějovických trolejbusů (souhrnná jak pro provoz 1948-71, tak současný)
   Wikipedia - Trolejbusy v ČB
Článek o trolejbusech v Českých Budějovicích
na otevřené encyklopedii Wikipedia.




Historický záběr na přednádražní prostor s trolejbusy Škoda 8Tr.


Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 6.3.2022