Základní popis stránky | Plná verze této stránky |
C H O M U T O V - J I R K O V | Česká republika | ||||
Pořadí | Vznik | Zánik | Linek | Vozů | Soustava |
17. | 1.7.1995 | - | 6 | 17 | 750V = |
Externí fotogalerie - odkazy na snímky | |||||
|
Aktualita |
Základní informace | |||||
Chomutovsko-jirkovský provoz byl po dlouhá léta nejmladším nově vybudovaným provozem v ČR (než ho roku 2017 předstihla Praha),
stál však také v poměrně nedávné době před bizarní otázkou ohledně další existence, když bylo vážně tlačeno na jeho likvidaci a nahrazení
"ekologickými" autobusy na CNG. V současnosti po kompletní obnově vozového parku je další budoucnost zajištěna, avšak bez viditelných snah
o zlepšení organizace provozu či další expanzi
elektrické trakce v rámci MHD. Souměstí Chomutova a Jirkova byla po léta odkázáno pouze na služby autobusové dopravy, která zpočátku kapacitně dostačovala. Přibližně od 70. let začal být budován pás sídlišť mezi oběma městy nad státní silnicí I/13, kam se stěhovalo značné množství nových obyvatel i těch vystěhovaných z vesnic, které pohltila povrchová těžba hnědého uhlí. Celek byl založen v poměrně sklonově náročném terénu a autobusová doprava zde brzy narazila na své přirozené limity. V 80. letech plných renesance elektrické trakce se projednává nová podoba MHD, jež má být založena (podobně jako v Mostě a Litvínově) na rychlodrážním systému tramvají. V tomto směru probíhají projekční a částečně i stavební přípravné práce, avšak celospolečenské změny po roce 1989 ukázaly projekt jako finančně velmi náročný a jen obtížně realizovatelný. V tuto chvíli přicházejí na scénu trolejbusy, které nabízejí vše co město potřebuje a očekává. Vyšší kapacitu a výkon oproti autobusům, bezhlučný a bezemisní provoz (tehdy byly severní Čechy územím s opravdu poškozeným životním prostředím), výrazně nižší pořizovací náklady na stavbu tratí i nákup vozidel, to vše při vysoké životnosti jednotlivých komponent. S vlastní výstavbou se tak počíná roku 1992 a za dva roky byl z ostrovského závodu ŠKODA dodán první trolejbus (nakonec jich bylo 25 kloubových 15Tr11/7). Zahájení trolejbusové dopravy probíhá 1.7.1995. V rámci první etapy byla postavena páteřní trasa z chomutovské smyčky Vodní (u Válcoven trub) přes Palackého, silnici I/13 a sídlištní pás do Jirkova, kde se větví na úsek k Autobusovému nádraží a na sídliště Horník. Následuje poměrně krátké období rozvoje sítě, kdy došlo k dotvoření "půlkruhu" kolem středu města otevřením trati od smyčky Vodní přes Čelakovského ulici a kolem železniční zastávky Chomutov-město. Poté se trolejbusy rozjely také k Poliklinice, Železárnám a k Autobusovému nádraží v Chomutově. Pro obraty chomutovských městských linek došlo ke zřízení smyčky Písečná u hranic katastrů obou měst. Tím však veškerý stavební rozvoj skončil, nedošlo už ani k původně plánované realizaci trati ke Globusu, kterou by částečně platil tento hypermarket (podobně jako v Ústí nad Labem). Trolejbusový systém i MHD doplatily na svoji podobu "ala ČSAD provoz" tj. nástup jen předními dveřmi - zcela nevhodný pro aglomeraci s více než 70 000 obyvateli, tím dlouhé prostoje na zastávkách a tím nutná jejich výrazně velká vzdálenost mezi sebou, nepravidelné a dlouhé intervaly mezi spoji bez dostatečné provázanosti při velkém množství linek, souběhy trolejbusových a autobusových linek atd. Stagnace s sebou přinesla úbytek cestujících, redukci počtu linek (za cenu opuštění trolejbusové trati k Železárnám nebo rychlíkové trasy po části I/13 kolem Lesoparku), ale nakonec i drobné změny k lepšímu v zavedení alespoň nějak pravidelných intervalů, přívětivějšího odbavovacího systému. Horší situace nastala v otázce obnovy vozového parku. Po dodávce pětice sólo trolejbusů Solaris Trollino 12 v roce 2006 byl zakoupen již jen jediný kloubový vůz ŠKODA 25Tr v roce 2009, který se navíc díky pohonu zadní nápravy moc neosvědčil. Město a DP se snažily získat finanční prostředky na nové trolejbusy z evropských fondů. Jelikož tyto byly ale v rámci programu ROP Severozápad skutečně masivně vytunelovány, se žádostí neuspěly. Přitom mezitím docházelo k odstavování a vyřazování starších vozů bez náhrady. K těmto nepříznivým okolnostem se přidal další výrazný soupeř, kterými byly ve své době hojně prosazované a adorované plynové autobusy, které měly být "ekologickou" náhradou naftových autobusů, podle představ některých zájmových skupin i trolejbusů, snad i tramvají atd. Mnohem snažší možnost získání finančních prostředků právě na autobusy na CNG a jen obtížně financovatelná obnova trolejbusového vozového parku vedla představitele DPCHJ i vedení obou měst k otevření otázky další budoucnosti elektrické MHD. V určitém období to s trolejbusy vypadalo doslova "bledě", už bylo známo i orientační datum ukončení provozu. Zvrat přinesla Pařížská klimatická konference a na ní navazující úřední proces, který nastavil nové podmínky evropských dotací, kdy v dopravě nebylo možné poskytnout dotaci na vozidla tzv. nízkoemisní (CNG), pokud by došlo k náhradě vozidel bezemisních (trolejbusy). Tím se pro DPCHJ uzavřel finační tok na záměr právě takové výměny. Současně se otevřela možnost až 85% dotace na nákup nových trolejbusů, o kterou bylo, nyní již úspěšně, zažádáno a potřebný objem pěněz byl projektu přiznán. V první polovině roku 2018 se tak chomutovsko-jirkovský provoz konečně dočkal nových trolejbusů. Bohužel nejednalo se o zcela kompletní obměnu, neboť dodáno bylo celkem 15 vozů (10 kloubových se střední hnanou nápravou a 5 klasických sólo), ale původně (roku 1995) bylo trolejbusů 25. Navíc dopravce i přes značné výhody tohoto řešení a reálnou potřebu na své síti, nepořídil ani jeden nový trolejbus osazený alternativním zdrojem energie v podobě trakčních baterií, které jsou dnes již běžným doplňkem a s úspěchem pomohly v mnohých městech k rozvoji trolejbusových linek i za hranice pevné trolejové sítě. Právě v Chomutově by bylo možné s takto vybavenými vozy odstranit mnohé souběhy s autobusovými linkami a provoz by se stal efektivnější. Bohužel nevyužitím této možnosti (zarážející o to více, že nová vozidla byla placena z většinové části z dotací) stav chomutovské MHD, co do organizace provozu nijak nepokročil a bude tak po další léta zakonzervován bez možností větších změn k lepšímu... |
Dopravce | Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova | |||
Schémata | Kompletní schéma MHD - bezvýlukový stav
Schéma linek: 2004 | 2009 | 2013 | 2014 | 2018 | 2019 Schéma sítě v roce 2011 |
|||
Linky | Denní | Noční | Celkem | |
6 | 0 | 6 | ||
Celotýdenní | Jen prac. dny | |||
4 | 2 |
POZOR VÝLUKA! MEZI 15.6. do odvolání (předpoklad 15.11.2020) PROBÍHÁ UZAVÍRKA PALACKÉHO ULICE SPOJENÁ S VYLOUČENÍM TROLEJBUSOVÉHO PROVOZU. Linky 341, 351 a 353 se zkracují na točnu VODNÍ, kde jsou ukončeny. LINKY 340, 350 a 352 se zkracují na AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ. Mezi Autobusovým nádražím a konečnou POLIKLINIKA se zavádí náhradní bezplatná linka 344. OFICIÁLNÍ INFORMACE NA STRÁNKÁCH DPCHJ | |||||||||||
Číslo | Trasa (jen vybrané zastávky) | Provoz | |||||||||
340 | JIRKOV, AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ – Nové Ervěnice –
PÍSEČNÁ – Zahradní TIP – Březenecká II – Kundratická – Lipská I – CHOMUTOV, AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ |
výluka ––– celotýdně |
|||||||||
341 | JIRKOV, HORNÍK - Nové Ervěnice – Zahradní TIP –
Březenecká II – Kundratická – Chomutov, železniční zastávka – VODNÍ Zahradní TIP – Nové Ervěnice – JIRKOV, HORNÍK |
výluka ––– celotýdně |
|||||||||
350 | PÍSEČNÁ – Zahradní TIP – Březenecká II –
Kundratická – Lipská I – CHOMUTOV, AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ –
|
výluka ––– pracovní dny |
|||||||||
351 | PÍSEČNÁ – Zahradní TIP – Březenecká II – Kundratická –
Chomutov, železniční zastávka – VODNÍ |
výluka ––– pracovní dny |
|||||||||
352 | PÍSEČNÁ – Zahradní I – Březenecká II – Kundratická –
Lipská I – CHOMUTOV, AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ – |
výluka ––– celotýdně |
|||||||||
353 | PÍSEČNÁ – Zahradní I – Březenecká II – Kundratická –
Chomutov, železniční zastávka – VODNÍ |
výluka ––– celotýdně |
|||||||||
Vysvětlivky |
| ||||||||||
Poznámka | Linky byly v rámci integrace MHD do systému Dopravy Ústeckého kraje
přečíslovány do řady 3xx. Číselná řada 34x je vyhrazena pro linky spojující Chomutov s Jirkovem, zatímco řadu 35x zaplňují linky jezdící pouze po území Chomutova. | ||||||||||
Během posledních změn v linkovém vedení došlo ke zkrácení l. 340 a 341
na území Jirkova. Obě pokračují ze zastávky Dvořákova přímo na své konečné bez zajíždění na Horník resp. Autobusové nádraží. |
Mimořádnosti, výluky, změny v provozu | |||||
Přes letní sezónu od 15.6. původně do 31.8.2020 následně až ca. do 15.11.2020
probíhá úplná uzavírka Palackého ulice v centru Chomutova spojená s vyloučením trolejbusového provozu. Změny se dotýkají všech linek »
» 340, 350 a 352 se zkracují na Autobusové nádraží; 341, 351 a 353 na Vodní. Mezi Poliklinikou a Autobusovým nádražím je zavedena bezplatná náhradní autobusová doprava - l. 344. » Oficiální zpráva na webu DPCHJ |
Archiv mimořádností, výluk a změn v provozu | ||
Mezi 1.4.-31.8.2019 byl přerušen provoz trolejbusů na území Jirkova z důvodu celkové přestavby křižovatky ulic
Dvořákova x Palackého x Ervěnická na kruhový objezd. Linky 340 a 341 se zkracují na smyčku Písečná, ve zbylé části jejich služby supluje
náhradní autobusová linka č. 342.
» Oficiální zpráva na webu DPCHJ »» Info na stránkách města Jirkov Během velké rekonstrukce Dvořákovy ulice v Jirkově nebyl v období od 16.10.2017 do 14.1.2018 obsluhován trolejový úsek na sídliště Horník. Linka 341 byla po tu dobu přesměrována na konečnou Jirkov, Autobusové nádraží - společnou s linkou 340. » Článek na echomutovsko.cz Od 11.12.2016 se MHD v Chomutově-Jirkově zapojuje do krajského systému DÚK, což znamená mj. tarifní integraci, zvýšení variability používání a uznávání jízdních dokladů různých dopravců, ale také plošné přečíslování linek MHD, kterým byla přidělena "třístovková" řada. U všech se tedy předřazuje číslice 3 před stávající označení (40 » 340 atd.) » Informační text Výrazná změna v linkovém vedení trolejbusů proběhla 15.12.2013, kdy došlo k zrušení všech stávajících linek a vytvoření zcela nových v odlišné číselné řadě. Úprava měla za následek ukončení pravidelného provozu na odbočce k Železárnám (linka 25) a po části rychlostní komunikace I/13, kde byla vedena rychlíková linka č. 31. Nový systém označení rozdělil linky na chomutovsko-jirkovské tj. spojující obě města » řada 4x – 40 a 41 a čistě chomutovské, končící na hranici města na točně Písečná » řada 5x – 50-53. Dále pak podle druhé číslice na ty, jezdící přes zdravotní středisko na Písečné » 0 a 1 nebo přes Zahradní I a II » 2 a 3. Navíc sudá druhá čísla značí, že z Březenecké I trolejbusy pokračují přes silnici I/13 na centrální přestupní bod v Chomutově – Palackého a dál na Polikliniku, lichá pak objezdem přes Čelakovského a Vodní na Palackého a odtud zpět do Jirkova nebo na Autobusové nádraží v Chomutově. » Jirkov.cz »» Značení linek trolejbusů » Chomutovský deník »» Malá revoluce v MHD: Jiná čísla, trasy, časy... » IDnes.cz »» Chomutov zruší všechny trolejbusové linky a nahradí je zcela novými |
Vozový park | Provozní | Historické | Celkem | ||
16 | 1 | 17 |
V provozu | Historické vozy | |||||
Typ | Počet | Roky dodávek | Typ | Ev.č. | Prav. provoz | Od roku |
15Tr | 1 (Služební) | 1994-1995 | 15Tr11/7 | 008 | 1995-2018 | 2018 |
26Tr | 5 | 2018 | ||||
27Tr | 10 | 2018 |
Souhrn všech typů trolejbusů chomutovsko-jirkovského provozu za celou dobu existence | |
ŠKODA | 15, 25, 26, 27Tr |
SOLARIS | Trollino: 12AC |
Vozovny | V provozu | Zrušené | Celkem | ||
1 | 0 | 1 |
Vozovna | Vznik | Zánik | |||
PÍSEČNÁ |
1995 | - |
PŘÍMÝ LINK na danou stránku | Popis | ÚVOD |
DPCHJ |
Oficiální stránky dopravce.
| |
Seznam-Autobusu.cz |
Podrobná evidence chomutovsko-jirkovských trolejbusů. | |
K-report - MHD v CH a J |
Diskuzní fórum K-report.net
» část věnovaná chomutovsko-jirkovské MHD. | |
K-r - MHD v CH–J - Fotky |
Prohlížeč obrázků zaslaných do diskuze portálu K-report o chomutovsko-jirkovské MHD. |
|
SPVD - Chomutov a Jirkov |
Popis chomutovsko-jirkovského trolejbusového provozu. | |
Wikipedia - TBUS v CH a J | Článek o trolejbusech v Chomutově a Jirkově na otevřené encyklopedii Wikipedia. |
|
Postřehy a fotografie z návštěv chomutovsko-jirkovského provozu MHD v různém období. |
||
Fotodoprava - Chomutov a Jirkov |
Velké množství pěkných snímků chomutovsko-jirkovských trolejbusů, pořízených v různém časovém období. |
|
Mestskadoprava.net - CH a J |
Set fotografií chomutovsko-jirkovské MHD. |
|
Sekce chomutovské (a jirkovské) elektrické MHD s fotografiemi,
seznamem vozového parku aj. |
||
Neuspořádaná směsice fotografií obou trakcí chomutovské (a jirkovské) MHD ze současnosti i minulosti. |
||
PN TBUS - Chomutov a Jirkov |
Popis a snímky chomutovsko-jirkovských trolejbusů na "Plzeňských trolejbusech".
|
Na začátek této stránky |
| Klíčová slova |