Pražský trolejbusový provoz je symbolický tím, že se stal prvním moderním v pořadí v rámci Československa, v jedné etapě vývoje také
největším a v další pak omezovaný a zatracovaný tak,
až nakonec zrušený úplně.
První experimentální trať se otevírá roku 1936 ve vilové oblasti Střešovic a Dejvic
- Hanspaulky.
Po osvědčení nového dopravního prostředku se ještě před II. sv. válkou staví důležitá větev
sklonově náročnou oblastí nad Smíchovem - trať od Anděla přes Malvazinky a Farkáň k Waltrovce.
Poválečný boom přináší trolejbusy do centra města, na Strahov, přes Vinohrady do Vršovic,
přes Větrov a Podolí na Pankrác, z Vinohrad přes Žižkov do Vysočan k ČKD, z Libně přes Prosek do průmyslových Letňan a Čakovic, posledně pak po strakonické
výpadovce do Velké Chuchle.
Zdárný rozvoj počátkem 50. let, kdy se navyšuje počet vozů a adaptují se pro ně další prostory, přičemž Vozovna Michle se staví od počátku přímo pro ně,
přichází v 2. polovině desetiletí stagnace. Následuje nejprve pomalá redukce a poté zcela lavinová likvidace do té doby největšího trolejbusového provozu
v republice. Provoz na posledním zbytku sítě se zastavuje na podzim 1972.
Krátce nato, v druhé polovině 70. let i v následujícím desetiletí probíhaly
diskuse o návratu trolejbusů do pražských ulic, připravovala se řada projektů. Nadějně situace vypadala na počátku 90. let, avšak počínající hospodářský
úpadek země spolu s nutnými investicemi do ostatních trakcí MHD nakonec slibně vypadající záměr zcela zhatil.
Praha bohužel podlehla protitrolejbusové hysterii 60. let a ač je zřejmé, že síť v původní podobě by se bez úprav do současnosti
nejspíše nedochovala, v některých směrech a oblastech ji nikdy autobusy adekvátně nemohly nahradit.
V současnosti probíhá plnohodnotný návrat trolejbusů do systému pražské MHD. Během období 2017-2022 se podařil víceméně malý zázrak
a dlouholetá averze proti trolejbusům pominula.
Již ve fázi realizaci se nachází dvě nové trolejbusové linky - z Palmovky do Letňan a Čakovic
a z Nádraží Veleslavín na ruzyňské Letiště. Více na samostatné stránce.
Stránky mapující nejen historii pražských trolejbusů a hmatatelné památky po nich,
ale také nabádající k jejich návratu do pražských ulic skrze plány
nových tratí.
Stránka pražské elektrické MHD mj. také se seznamem trolejbusového vozového parku.
Trolejbusy původního pražského provozu lze potkat v Museu MHD
v bývalé tramvajové a v jedné etapě také trolejbusové vozovně Střešovice.
Zleva vůz Škoda 8Tr č. 494 z roku 1960, vpravo pak Tatra T400 č. 431
z roku 1954, oba po renovaci plně funkční a tudíž provozovatelné
i na části nově budované pražské sítě.