V prvních měsících roku 2019 vyrobil plzeňský závod ŠKODA Electric sedmero nových kloubových trolejbusů řady 27Tr v karoserii polské firmy SOLARIS
tzv. IV generace - "New Trollino", upoutávající výraznou hranatostí. Všechny vozy jsou vybaveny pomocným zdrojem energie
v podobě trakčních baterií, jež jsou ukryty v zadní schráně (místo pětice sedadel u zadního skla). Lze je použít pro jízdu mimo trolejové vedení (vystačí ca. na 12km),
poté se dobíjejí hned,
jakmile se vozidlo ocitne opět pod trolejí.
Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.
Trolejbusy se zařazují do stavu vozového parku PMDP v druhé polovině března 2019, slavnostní předání probíhá 21.3.2019 na obratišti U Zvonu,
kde se pro tuto příležitost vystavuje trojice vozů
ev. č. 584, 585 a 586. Jeden z nových trolejbusů ev. č. 583 se ještě před vyjetím do provozu v Plzni půjčuje
do hlavního města Prahy, kde mezi 27.3. - 13.4.2019 slouží pro zkušební a předváděcí jízdy kloubového trolejbusu na (zatím) jediné pražské trolejbusové lince č. 58
z Palmovky do Letňan.
Nové trolejbusy posílily flotilu velkokapacitních vozidel plzeňského provozu, kterých se
v posledních letech značně nedostávalo. Chyběly totiž nejen na "tradiční" páteřní lince 16,
ale potřebu zvýšit přepravní kapacitu bylo také na linkách směrovaných do průmyslové zóny
Borská pole (svazek 15, 17 a 18).
Právě s ohledem na silný provoz a také neukázněnost některých cestujících mají trolejbusy
tzv. velkou kabinu pro řidiče,
kde čelní sklo je od salonu cestujících odděleno přepážkou končící
v polovině předních dveří (jedno křídlo tak slouží pouze řidiči, druhé pro běžný provoz). Tímto způsobem (kromě zvýšení bezpečnosti řidičů)
se dosahuje spolehlivého výhledu z vozidla.
Ve vozech ze starších sérií s malou kabinou běžně docházelo k incidentům, kdy cestující
(zvláště v době špiček) byli schopní si i sedat na přední palubní desku opíraje se o čelní sklo
a znemožňovat tak patřičný rozhled osobě za volantem. Velká kabina nových vozů nešvar odstraní.
25.9.2018
Konec provozu trolejbusů 21TrACI v Plzni
V září 2018 se plzeňské dopravní podniky oficiálně rozloučili s provozem prvních českých
nízkopodlažních trolejbusů ŠKODA 21Tr,
(které v dodávce pro Plzeň byly všechny v provedení
ACI tj. se střídavou výzbrojí a pomocným nouzovým pohonem (resp. zdrojem energie)
v podobě nízko-výkonově dimensovaného dieselagregátu.).
Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.
Do Plzně byl jako první vůz dodán prototyp celé řady "ACI" - společný výrobkem dvou závodů tehdy ještě stále silného
koncernu ŠKODA, a to Ostrov nad Ohří (dodávajícího karoserii vozu)
a elektrotechnického závodu Doudlevce (jenž vyvinul, vyrobil a zamontoval do vozu střídavou elektrovýzbroj a dodal trakční motor).
Po úspěšném odzkoušení a krátkém pravidelném provozu
v Plzni pod číslem 479/I. dochází k předání trolejbusu do Hradce Králové.
Mezi lety 2001 - 2004 následovala dodávka celkem 18-ti vozů, přičemž poslední ev. č. 496,
je dle výrobního čísla zároveň posledním vyrobeným trolejbusem v závodě ŠKODA Ostrov nad Ohří (fyzicky však poslední byla dvojice 15TrMM č. 56 a 57 pro České Budějovice).
První vozy se z provozu odstavují na jaře 2017 spolu s dodávkou nových trolejbusů řady 26Tr.
Za poslední provozní den 21TrACI v Plzni
se určuje na pátek 14.9.2018, ale nakonec se vozy objevují na linkách i celý další týden. Oficiální tečkou se tak stává až Rozlučková akce
uskutečněná 25.9.2018, po tomto datu se už "jednadvacítky" ulicích města neobjevují,
i když za tuto poslední čtveřici paradoxně není adekvátní náhrada, což vede
(spolu s nedostatkem řidičů trolejbusů) k nasazování autobusů na trolejbusovou linku 14(!).
Slavnostní rozloučení (avizované dopředu na webových stránkách PMDP) probíhá v úterý 25.9.2018 rozlučkovou jízdou trolejbusu 21TrACI č. 492
a autobusů 21Ab (výrobků ostrovského závodu, který stavěl autobusy do trolejbusových karoserií) bývalých ev. čísel 445 a 474.
Tak jako při jarním loučení s trolejbusy 14TrM i nyní celá akce začíná výjezdem z vozovny Karlov okolo čtvrté hodiny odpolední.
Zájemce o svezení všechny tři vozy nabírají na zastávce Cínová
a zanedlouho vyrážejí po Borské do centra města na Anglické nábřeží. Odtud trolejbus 21TrACI pokračuje se staženými sběrači jízdou na pomocný dieselagregát
na tramvajovou točnu U Zvonu, kde probíhá společné fotografování s autobusy.
Následně se trojice vydává zpět na Anglické nábřeží, kde se trolejbus vrací pod trolej
a vyráží se do Černic (trolejbus a autobus ev. č. 445
přes Doudlevce, vůz č. 474 přes Mikulášskou
a Slovanskou třídu). Celek se opět potkává nejprve na zastávce Generála Lišky kvůli fotografování, další takové zastavení se odehraje na konečné "K Losiné",
třetí pak u zastávky Pampelišková směrem k Olympii a čtvrté u samotné trolejbusové točny Černice.
Odtud se vozy přesouvají na točnu Čechurov, kde se daří pořídit pěkné snímky v záři zapadajícího slunce.
Spouště cvakají, fotografové mění polohy, ale je třeba se opravdu již pomalu rozloučit
a vydat se na zpáteční cestu, zpestřenou ještě druhým setkáním "U Zvonu".
Pak už se trojice vydává do Vozovny, kde lze stihnout ještě poslední snímky před její bránou,
kam naposled zajede trolejbus 21TrACI a vyjede již jen
občasně budoucí muzejní vůz č. 496. Provozní éra "jednadvacítek" se tak uzavřela po ani ne dvaceti letech úspěšného provozu.
9.4.2018
Konec provozu trolejbusů 14TrM v Plzni
Na den 77. výročí od zahájení plzeňského trolejbusového provozu nadešla chvíle oficiálního rozloučení s trolejbusy
legendární typové řady 14Tr. Jejich přítomnost byla poslední rok již jen symbolická v podobě posledního vozu ev. č. 457,
který byl stabilně vypravován na ranní a odpolední posilové spoje linky 14. O víkendu pak občas sloužil na celodenním pořadí "hřbitovní" linky 11.
Sem byl vypraven také ve svůj poslední den pravidelného provozu s cestujícími,
ve čtvrtek 29.3.2018, kdy zcela bezchybně odjezdil celodenní směnu na 4. pořadí.
Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.
V týdnu od 2. do 6.3. ještě bylo možné, aby se 14TrM č. 457 objevila na "svém" 2. pořadí linky 14, ale nestalo se tak.
Rozloučit se tak zcela s provozem vozů 14TrM bylo však zájemcům umožněno 9.4.2018, kdy došlo k výpravě historického vozu 14Tr č. 429 a právě 14TrM č. 457
na zvláštní jízdu s počátkem na zastávce Cínová umístěné v blízkosti Vozovny Karlov.
Oba vozy se pomalou jízdou
v koloně vydaly směrem k Jižnímu předměstí a odtud již bez větších komplikací po Koperníkově
a Tylově ulici do centra na křižovatku U Práce a po Americké
k Mrakodrapu, odtud k bývalé Vozovně Cukrovarská, kde proběhla krátká přestávka pro focení
obou vozidel. Následně se odjelo přes spojovací trať po Mostě Milénia na Petrohrad a do Božkova,
kde se uskutečnilo hlavní - delší zastavení a kde bylo možné pořídit velké množství fotografií
z různých úhlu i s různými scenériemi.
Na zpáteční (a pro vůz č. 457 poslední) jízdu
se vyrazilo po trase zatahujících spojů linky 12X
(v mírně prodloužené verzi dané výlukou Mikulášsské ulice, tedy přes Most Nad Nádražím a ulici
U Prazdroje).
Za stálého cvakání spouští fotoaparátů oba trolejbusy zatáhly za bránu vozovny Karlov v 18:22, čímž se definitivně uzavřela provozní kapitola nadmíru povedených
trolejbusů 14Tr pod plzeňskou měděnou pavučinou.
Událost však bohužel nemá "happy-end", neboť původně rozšířená informace, že se 14TrM č. 457 stane historickým vozidlem a zařadí se
tak mezi stávající flotilu reprezentující minulé časy MHD
v Plzni nepocházela od PMDP a trolejbus tak bohužel stihne podobný osud jako svých kolegů -
odprodej na Východ - nejspíše na Ukrajinu. Zde jistě ještě dobře poslouží, přesto však by bylo mnohem záslužnější uchovat jej v Plzni jako zástupce
významné a početné řady trolejbusů 14TrM, které charakterizovaly zdejší trolejbusový provoz více než 20 let...
2/2017
Obnova vozového parku trolejbusů
V sobotu 11.2.2017 PMDP oficiálně zařadily do provozu sedm nových trolejbusů Škoda-Solaris 26Tr (ev. č. 565 - 571).
Odstavení z provozu a přípravu k odprodeji naopak postihlo poslední zástupce vozů 14TrM - č. 435, 444 a 446, ve službě tak zůstává jediná č. 457.
Poprvé však také došlo k vyřazení vozidel 21TrACI - čtveřice č. 481, 483, 491 a 495.
Nové trolejbusy 26Tr disponují jako alternativním zdrojem elektrické energie sadou trakčních baterií, mající dojezd mimo trolejové vedení
takový, aby je bylo možné nasazovat na spoje linky 12 z Božkova do Letkova a 13 z Černic k Olympii.
1/2017
Dlouhodobá výluka Mikulášské třídy - odklon linky 12
"Nekonečná" rekonstrukce plzeňského hlavního nádraží vstupuje v lednu 2017 do další těžké fáze - generální přestavby obou přemostění
přes Mikulášskou třídu, kudy vede jedna z hlavních tepen na trase centrum města - jih. Krom tramvajové trati tudy také jezdí trolejbusy linky 12.
Od 23.1.2017 se na více než jeden rok přerušuje silniční doprava před nádražím, což znamená odklon linky 12
do výlukové trasy. Ze zastávky Mrakodrap bude pokračovat přes Anglické nábřeží
a Prazdroj a po nově vystavěné trati přes Most Nad Nádražím a Železniční do Koterovské
a na svoji původní trasu. Vynechá tak zastávky Pařížská a Mikulášská.
Oficiální oznámení o výluce od PMDP a plánek s linkami, které mění trasu.
Základní informace
Plzeňský trolejbusový provoz je nejstarší funkční a třetí největší v ČR.
Počátky jeho zrodu sahají ještě do období závěru 30. let, postavení a otevření se dočkal
v prvních letech II. světové války. Svou nejstarší tratí trolejbusy zajistily kapacitní napojení
centra města a rozvíjející se čtvrti Doubravka, druhou větví pak Ústřední hřbitov a jeho okolí.
Pravý rozmach nastává krátce po nastolení míru, kdy se projektuje a staví značná část dnešní sítě. Nové tratě spojují jihozápad
a jihovýchod města (skvrňansko - božkovská) a jih se severem (doudlevecko - bolevecká větev s odbočkou na Košutku). Obě se křižují v centru u Mrakodrapu.
Pro nový dopravní prostředek se adaptuje většina původně tramvajové vozovny v Cukrovarské, neboť počet vozů neustále roste. V 50. letech se podaří
vybudovat prodloužení ze Skvrňan na Novou Hospodu a z Doudlevec přes Slovany do Černic, realizuje se též přeložka božkovské větve v oblasti
Východního předměstí. Na druhé straně obyvatelé Bílé Hory se trolejbusů nedočkají.
Plzeň jako řada jiných měst čelí v 60. a 70. letech tlakům na omezování elektrické trakce v MHD, avšak ve své
pevné dopravní koncepcí je naopak další rozvoj zakotven, což dokazuje realizace odbočné trati od Pietasu do nového sídliště Lobzy.
Přesto je později ukončen provoz trolejbusů
na Severní předměstí, celá oblast prochází významnou přestavbou v rámci budování velkokapacitního sídliště, obslouženého dvěma tratěmi
tramvají.
V 80. letech se daří postavit potřebné tratě k nahrazení nejvytíženější autobusové linky č. 29 (Sídliště Bory - Doubravka)
trolejbusovou dopravou. 90. léta znamenají pokles přepravních výkonů vzhledem k snižování počtu pracovníků někdějšího
průmyslového gigantu - podniku ŠKODA, dokončuje se jediná trať - spojka doudlevecké a borské větve kolem Tyršova mostu.
V novém tisíceletí se připravuje řada projektů na rozšíření trolejbusové sítě, zahrnující
především větev přes Karlov na Borská pole s napojením na stávající trasu na Novou Hospodu,
paralelu ke trati v centru města ve směru v západ - východ (Tylova - Americká - Šumavská) vedenou z Jižního předměstí po Borské, U Trati a Železniční.
Počítá se rovněž s opětovným zavedením trolejbusů na Severní předměstí (Roudná, Fakultní nemocnice, Košutka, Vinice)
nebo s dílčími prodlouženími (Ústřední hřbitov - Švabiny, spojka dvou doubraveckých tratí
přes Hřbitovní ulici).
Realizace se nakonec dočká pouhý zlomek záměrů, po letech slibů a oddalování se předá
do užívání trať z Jižního předměstí na Borská pole,
jak se později ukáže dokončená hlavně kvůli skutečnosti, že na ní se napojuje nový dopravní závod na Karlově. Díky různým uzavírkám ulic spojených s přestavbou
plzeňského železničního uzlu se postupně staví jednotlivé úseky paralelní trasy po Borské - U Trati - Železniční a Mostu Nad Nádražím.
Po ukončení projektu implementace elektrobusů do MHD, které se v plzeňském provozu neosvědčily, objevila se opět myšlenka návratu
trolejbusů na levý břeh řeky Mže - na Severní předměstí, prozatím jen k areálu Fakultní nemocnice Lochotín s možným budoucím prodloužením až na sídliště
Košutka (prakticky v trase exponované autobusové linky 33). Trolejbusy by se tak
po letech vrátily i do samého historického jádra - na Náměstí Republiky. Kvůli nevyjasněnému konstrukčnímu
řešení natažení trolejí přes Roosveltův (Saský) most je uvažováno o počátku vlastního vrchního vedení trati až za tímto přemostěním v ulici Otýlie Beníškové,
přičemž úsek
mezi Kopeckého sady a přes centrum města by vozy zdolávaly pomocí jízdy na baterie.
Trať na severu města by tak zůstala zcela segregována
od ostatní sítě, což by z dlouhodobého hlediska nemuselo být výhodné.
Nahrazení vytížených autobusových linek č. 30 a 41,
které po elektrifikaci "volají" už léta zatím bohužel není na pořadu dne. Přesto však trolejbusy tvoří významný doplňek základní sítě tramvají
a obsluhují významné lokality města z nichž v některých jsou
dominantním prostředkem MHD. Jejich síť je rovnoměrně rozložena, nezasahuje však (možná prozatím) oblast
Severního předměstí. Významná změna proběhla
v roce 2014, kdy se celé technické zázemí přestěhovalo z Cukrovarské na Karlov do novostavby v areálu závodů ŠKODA na místě bývalé haly Lokomotivky.
(ČERNICE – K Plzenci) – ČECHUROV – Bručná – Slovany – Doudlevce ETZ – Zimní stadion – Radobyčická –
Jižní předměstí – TYLOVA – U Práce – Mrakodrap – Goethova – Anglické nábřeží – PAŘÍŽSKÁ – Prokopova –
Zimní stadion – Doudlevce ETZ – Slovany –
Bručná – ČECHUROV – (K Plzenci – ČERNICE)
výluka ––– polookružní, pracovní dny
11
KŘIMICE / MALESICE – Radčice – Pod Zámečkem – Kalikova – CAN HUSOVA – CAN Tylova – Tylova – U Práce –
Mrakodrap –Jižní Předměstí – Belánka – Prokopova –
Hlavní nádraží – Gambrinus –
Letná – Pietas – ÚSTŘEDNÍ HŘBITOV
výluka ––– celotýdně
12
NOVÁ HOSPODA – ZÁTIŠÍ – Škoda VII. brána – U Dráhy /Z/ –
Škoda III. brána – CAN Tylova – Tylova – U Práce –
Mrakodrap – Pařížská –Jižní Předměstí –
Belánka – U Ježíška – Mikulášská (T) – U Duhy –
Petrohrad – ČÁSTKOVA – Petřínská – BOŽKOV –
(Letkov – LETKOV, V PODLESÍ)
výluka ––– celotýdně
13
(NC ČERNICE – K LOSINÉ) – ČERNICE – K Plzenci –
ČECHUROV – Bručná – Slovany – Doudlevce ETZ –
Zimní stadion – Prokopova (Z) – Goethova –
Anglické nábřeží – Prazdroj – Gambrinus –
Těšínská – Ke Kukačce – NA DLOUHÝCH
celotýdně
14
SÍDLIŠTĚ BORY – Gigant /Z/ – Tyršův most –
RÉVOVÁ – Průmyslová (T) – Mlýnské nábřeží (Z) –
Doudlevce ETZ – Zimní stadion – Prokopova –
Pařížská – HLAVNÍ NÁDRAŽÍ– Goethova –
Anglické nábřeží – PAŘÍŽSKÁ
výluka ––– polookružní,
pracovní dny
15
BORSKÁ POLE / NOVÁ HOSPODA – U Nové Hospody –
NC Borská Pole – Karlov – Jižní předměstí – Tylova –
U Práce – MRAKODRAP – HLAVNÍ NÁDRAŽÍ –Belánka –
Mikulášská (T) / U Ježíška (Z) –
Hlavní nádraží (T) / Pařížská (Z) –
ŽELEZNIČNÍ POLIKLINIKA (T) – Gambrinus –
Letná – Pietas – LOBZY
výluka ––– celotýdně
16
SÍDLIŠTĚ BORY – Nemocnice Bory – Dobrovského –
Jižní předměstí – Tylova – U Práce – Mrakodrap – Belánka – Prokopova – Hlavní nádraží –
Gambrinus – Těšínská – Poliklinika Doubravka – DOUBRAVKA
výluka ––– celotýdně
17
NOVÁ HOSPODA – U Nové Hospody – NC Borská Pole –
Karlov – Jižní předměstí – Tylova –
U Práce – MRAKODRAP – Hlavní nádraží –Belánka –
Mikulášská (T) / U Ježíška (Z) –
Hlavní nádraží (T) / Pařížská (Z) –
ŽELEZNIČNÍ POLIKLINIKA (T) – Gambrinus –
Těšínská – Poliklinika Doubravka – DOUBRAVKA
výluka ––– celotýdně
18
BORSKÁ POLE – U Nové Hospody – NC Borská Pole – Karlov –
Jižní předměstí – Tylova (T) – CAN Tylova (Z) – CAN HUSOVA
celotýdně
N7
NOVÁ HOSPODA – U Nové Hospody – NC Borská Pole –
Karlov – Jižní předměstí – Tylova – U Práce –
MRAKODRAP –Belánka – PROKOPOVA
výluka ––– noční, celotýdně
Vysvětlivky
BOŽKOV
–
konečná zastávka (všech nebo vybraných spojů)
(ČERNICE)
–
konečná (případně trasa) vybraných spojů v prodloužené trase
(NC ČERNICE)
–
konečná zastávka vybraných spojů
ležící mimo úseky s trolejovým vedením,
obsluhují ji jen vozy s alternativním zdrojem energie.
KŘIMICE / MALESICE
–
konečné zastávky linek s několika variantami cílů – část spojů je vedena na jednu, část na druhou (další) konečnou
PAŘÍŽSKÁ TYLOVA
–
konečné zastávky formálního charakteru,
uváděné na linkových orientacích a v jízdních řádech,
cestující nemusí vystupovat, vozy odjíždějí bez prodlevy zpět
do výchozí stanice.
CÍNOVÁ KE KARLOVU
–
výstupní zastávky spojů zatahujících do vozovny
(vozy označeny číslem linky a písmenem X)
Belánka – ...
–
výluková trasa
(T)
–
zastávka zřízena jen ve směru TAM
(Z)
–
zastávka zřízena jen ve směru ZPĚT
/Z/
–
zastávka na znamení
Aktuální přehled linkového vedení - odkazy na oficiální webové stránky DP
Velká letní výluka 2022 – uzavírka křižovatky U Práce
V termínu 1. – 22.7.2022 je ohlášena zásadní výluka pro prakticky celý plzeňský trolejbusový provoz - uzavírka
křižovatky U Práce z důvodu oprav tramvajové trati na Klatovské třídě.
Díky existenci paralelní trati po ulici Borské a U Trati a hlavně díky faktu, že vozový park
je téměř ze 70% tvořen trolejbusy s alternativním zdrojem energie , dochází pouze k úpravám tras linek bez nutnosti zavádění NAD tj.
náhradní autobusové dopravy.
Výluka se týká trolejbusových linek takto:
» 10
–
V centru se blokově otáčí místo přes Belánku a Tylovu ulici stejně jako běžně linka 14 přes Anglické nábřeží, kolem Prioru a zpět po Americké.
» 11
–
Neprůjezdný úsek objíždí Koperníkovo ulicí, přes Jižní Předměstí po Borské a U Trati, Prokopovo ulicí se vrací k Mrakodrapu a dále po běžné trase.
» 12
–
Linka se zcela vyhýbá centru města, když uzavřený úsek objíždí podobně jako linka 11, vede však přes Most Milénia a zastávky U Ježíška přímo
na Petrohrad.
» 15
–
Pro objezd uzavřeného úseku linka využívá paralelní trať na ulici Borské, U Trati
a Most Milénia. V oblasti Hlavního nádraží vede každým směrem odděleně,
směr Lobzy pokračuje z Mostu Milénia přes Železniční na Mikulášské náměstí a skrze podjezdy
pod Nádražím se napojí na svou běžnou trasu přes Šumavskou ulici. Vybrané spoje, které se běžně otáčí na smyčce Hlavní nádraží jsou vedeny do zastávky
Železniční poliklinika a odtud se vrací zpět stejně jako ostatní spoje z Lobez tj. přes ulice U Prazdroje a po
Ukrajinské (dříve Sirkové ulici) poté opět podjezdy pod Nádražím a přes zastávku U Ježíška zpět na Most Milénia.
» 16
–
Objízdná trasa linky vede z Jižního předměstí po Borské přes Belánku a ulici U Trati
na Prokopovu, kterou se dostává zpět na svoji trasu na křižovatce u Mrakodrapu.
» 17
–
Vede stejnou výlukovou trasou jako linka 15.
» N7
–
Noční linka se ke své běžné konečné u Mrakodrapu dostává objížďkou po Borské,
přes Belánku a ulici U Trati na Prokopovu, která je její výstupní a nástupní zastávkou.
Výluka linky 14 – výstavba kruhového objezdu u Tyršova mostu
Od 11.4.2022 probíhá výluka na trolejbusové lince 14 díky uzavírce části třídy Edvarda Beneše.
Důvodem je přestavba křižovatky u Tyršova mostu na kruhový objezd. Stavební práce si vynutily zjednosměrnění třídy E. Beneše v úseku od borské teplárny
po Tyršův most, a proto je průběžný provoz trolejbusové linky 14 až na Sídliště Bory a zpět nemožný. Pro obrat nelze využít ani nácestnou smyčku Tyršův most,
jejíž trolejové vedení bylo, včetně přilehlé trati u přestavované křižovatky, kompletně sneseno.
Trasa linky tedy byla upravena tak, že v centru začíná u Hlavního nádraží, kde se obrací na tamní smyčce u autobusového terminálu. Odtud vede po Americké k Mrakodrapu a dále po běžné trase až po zastávku
Doudlevce ETZ. Z ní pak trolejbusy pokračují díky trakčním bateriím nebo dieselagregátu blokovým objezdem po Zborovské přes zastávku Mlýnské nábřeží
do zastávky Révová, jež je nyní formální konečnou, a zpět přes Průmyslovou kolem areálu doudleveckého závodu ŠKODA. Pouze jeden ranní – školní spoj
pokračuje z Mlýnského nábřeží až do jinak běžné konečné linky 14 – na Sídliště Bory, vynechává však zastávku Gigant. Zpět se vrací
přes Samaritskou ulici.
Další proběhlé a již ukončené změny v provozu jsou popsány níže » v Archivu mimořádností.
Archiv mimořádností, výluk a změn v provozu
Krátkodobá výluka – Kopeníkova
Pouze jeden pracovní týden od 11.10. do 15.10.2021 trvá výluka Koperníkovy ulice,
která takto pozmění trasy několika trolejbusových linek:
» 10 – V centru se blokově otáčí místo přes Belánku a Tylovu ulici
stejně jako linka 14 přes Anglické nábřeží, kolem Prioru a zpět po Americké.
» 12 – Spoje vyjíždějící z / zatahující do vozovny jezdí přes Borská Pole.
» 15 – Linka se úplně vyhýbá centru města, vede odklonem již od Gambrinusu kolem Prazdroje
a po Sirkové ulici, podjezdy pod Hlavním nádražím, dále přes Most Milénia a po ulici U Trati
přes Belánku a po Borské na Jižní předměstí a dále po své trase. V opačném směru pak
navíc jede od Mostu Milénia na Železniční ulici a přes Mikulášské náměstí, na svoji trasu
se vrací už v Šumavské ulici u Hlavního nádraží.
» 16 – Neprůjezdný úsek objíždí přes Hálkovu a Korandovu ulici,
kde jsou také umístěny náhradní zastávky.
» 17 – Vede stejnou výlukovou trasou jako linka 15.
» N7 – Neprůjezdný úsek objíždí přes Hálkovu a Korandovu ulici,
kde jsou také umístěny náhradní zastávky.
Od 1.9.2021 se prodlužuje linka 11 z CAN přes Radčice do Křimic resp. Malešic (po trase býv. autobusové linky 35).
Obsluhují ji parciální trolejbusy (s trakčními bateriemi), neboť nový úsek
není zatrolejován. Jde o úspěšné vyvrcholení loňských zkoušek s linkou 19 a uskutečnění záměru
na elektrifikaci MHD v tomto směru. Kromě toho byl také upraven rozsah provozu i na původním úseku linky 11 na Ústřední hřbitov a posílen především o víkendu.
Velká letní výluka 2020 – rekonstrukce Tylovy ulice
Letní období od 1.7. do 31.8.2020 narušuje provoz uzavírka Tylovy ulice (mezi Husovo náměstím
a Skrétovo ulicí), která vyvolá velké dočasné změny ve vedení všech trolejbusových linek (kromě 13 a 14). Je však také první výlukou takového rozsahu,
která se obešla zcela bez potřeby náhradní autobusové dopravy. PMDP totiž již disponuje dostatečným množstvím trolejbusů s alternativním zdrojem energie
(dieselagregátem / trakčními bateriemi), které i s rezervou dokázaly pokrýt i linky, které jinak jízdu bez trolejí nepotřebují.
Výluka se týká trolejbusových linek takto:
» 10 – V centru se blokově otáčí místo přes Belánku a Tylovu ulici
stejně jako linka 14 přes Anglické nábřeží, kolem Prioru a zpět po Americké.
» 11 – Neprůjezdný úsek Tylovy ulice objíždí přes ul. Kardinála Berana a po Husově třídě na CAN,
zpátky z Husova náměstí přes Husovu třídu a po Klatovské zpět k Práci.
» 12 – Jako linka 11, místo zastávky CAN Tylova obsluhuje ve směru na Novou Hospodu.
nástupní zastávku CAN Husova.
» 15 – Linka se úplně vyhýbá centru města, vede odklonem již od Gambrinusu kolem Prazdroje
a po Sirkové ulici, podjezdy pod Hlavním nádražím, dále přes Most Milénia a po ulici U Trati
přes Belánku a po Borské na Jižní předměstí a dále po své trase. V opačném směru pak
navíc jede od Mostu Milénia na Železniční ulici a přes Mikulášské náměstí, na svoji trasu
se vrací už v Šumavské ulici u Hlavního nádraží.
» 16 – Oba směry průjezdu linky centrem města se značně liší » ze Sídliště Bory vede
až po Koperníkovu ulici ve standardní stopě, uzavřený úsek Tylovy objíždí po Husově třídě
a přes Klatovskou se vrací k Práci. Při jízdě opačným směrem se od tradiční trasy odpojuje
již u Mrakodrapu, kde se
přes Prokopovu ulici dostává na ulici U Trati, přes Belánku
a Borskou ulici pokračuje na Jižní předměstí a odtud již klasicky na Sídliště Bory.
» 17 – Vede stejnou výlukovou trasou jako linka 15.
» N7 – Z Jižního předměstí vede jako linka 16 přes Husovu třídu a Klatovskou, zpět od Mrakodrapu
uhybá na křižovatce U Práce na Klatovskou třídu
až na Belánku, odkud se Borskou ulicí
vrací na Jižní předměstí.
Od 4.1.2020 je zrušena zastávka Muzeum v centru města a nahrazena zastávkou Goethova
ve stejnojmenné ulici. Změna se dotkla pouze linky 13 ve směru z Doubravky do Černic.
Zkušební provoz trolejbusů do Radčic, Křimic a Malesic
Mezi 2.12.2019 a 26.6.2020 probíhá zkušební provoz na dočasné
trolejbusové lince 19, která kombinuje trasy linky 11 (CAN Husova - Ústřední hřbitov) a 35 (CAN Husova - Křimice / Malesice).
PMDP k této akci přistupuje jako k testování, jež má za úkol prověřit možnosti většího využití početně stále více se rozrůstající
flotily parciálních trolejbusů s trakčními bateriemi při současné redukci autobusových linek a rozšířením elektrické trakce do míst, jinak pro zavedení
klasických trolejbusů nerentabilních.
Od 1.7.2019 do 31.8.2019 je uzavřen pro veškerou dopravu Wilsonův most na Americké třídě
z důvodu nutné opravy jeho dlážděného
povrchu. Ochromeno od trolejbusové dopravy je tak především Hlavní nádraží. Provoz se převádí na Anglické nábřeží a ulici U Prazdroje (l. 11, 15, 16).
Linka 12 obsluhuje ze směru od Božkova zastávku Hlavní nádraží a to následným závlekem
přes Šumavskou, z druhé strany zastavuje spolu s linkou 14 na provizorní zastávce Pařížská umístěné na Sirkové ulici. Linka 14 se neotáčí skrze Americkou
třídu, ale po ulici U Trati
přes zastávku U Ježíška (vynechává zastávku Prokopova).
Od 1.7.2019 do 31.8.2019 také probíhá výluka obratiště MHD na Nové Hospodě kvůli uzávěře
Dopravní ulice důvodu její celkové rekonstrukce. Linka 12 a noční N7 se obrací dlouhým závlekem po komunikaci první třídy č. 26 ve směru na Domažlice
přes mimoúrovňovou křižovatku
u benzinové pumpy a motorestu Lesní zátiší a zpět se vrací po stejné silnici na kruhový objezd
u OD Makro. Linky 15 a 17 se po dobu výluky zkracují do zastávky Folmavská rondel
a obrací přes tentýž kruhový objezd.
Dočasný provoz autobusů na trolejbusové lince 14
Mezi 1.10. - 26.12.2018 je přerušen trolejbusový provoz na lince 14 vzhledem k nedostatku
řidičů trolejbusů. Na obě pořadí se nasazují autobusy (dokonce i malé krátké vozy SOR).
Přeložka trolejbusové trati ve starých Skvrňanech
Na pomezí září a října 2018 došlo ke snesení trolejí trati na Novou Hospodu v úseku
mezi silničním nadjezdem nad železnicí do Chebu ve starých
Skvrňanech a počátkem klesání Domažlické třídy za zastávkou Panelárna. Náhradní trolejový úsek bude vybudován na silniční přeložce,
která odstraní úrovňové křízení s železniční tratí Plzeň - Domažlice. Ponejprv se jezdí
v trase původní trolejbusové trati, později po dočasné přeložce silnice umístěné v prostoru dříve
již "za plotem" koncernového podniku ŠKODA. Od 12.7.2019 se veškerý provoz překládá na nově vybudovanou přeložku.
Až do doby definitivního dokončení stavby však vozy mezi zastávkami ŠKODA III. brána a Zátiší stále používají k jízdě pomocný pohon
(baterie / dieselagregát).
Výluka linky 12 – rekonstrukce železničních nadjezdů v Mikulášské ulici
Od 3.9.2018 se vrací trolejbusová doprava na Mikulášskou třídu, která byla od 23.1.2017
do konce srpna 2018 pro veškerý provoz uzavřena, kvůli celkové výměně železničních nadjezdů Hlavního nádraží.
Na svoji trasu se tak vrátila linka 12, jež v tomto období objížděla vyloučený úsek přes Anglické nábřeží, kolem Prazdroje, přes Most Nad Nádražím,
Železniční a Koterovskou ulici. Vynechávala tak dolní část Americké třídy i Mikulášské náměstí. Pro přístup k Hlavnímu nádraží byla aktivována zastávka
Železniční ve stejnojmenné ulici navazující
na dobudovaný podchod
pod železničním uzlem.
Od 1.9.2016 došlo k změně trasy linky 10 po (v té době) dokončeném úseku trolejbusové trati
po ulici U Trati a Borská na Jižní předměstí.
Linka se od té doby otáčí rozlehlým blokovým objezdem s počátkem a koncem v zastávce U Radbuzy a to přes Radobyčickou, Belánku,
Jižní předměstí, Tylova (oficiální formální konečná), U Práce, Mrakodrap a Prokopova.
Na konci roku 2020 dochází k odprodeji dvojice trolejbusů 24Tr v karoserii Citybus –
č. 498 a 503 do drobného bulharského provozu ve městě Chaskovo.
Spolu s dalšími třemi vozy obdobného typu z Teplic přispějí k zásadní modernizaci zdejšího vozového parku a přinesou
cestujícím dosud nepoznanou nízkopodlažnost.
Na jaře 2020 byla 24Tr č. 500 prodána do Prahy za zůsta-tkovou hodnotu.
Stala se tak prvním trolejbusem po 50-ti letech v majetku DP určeným pro provoz. V hostivařských dílnách prošla repasí a změnou nátěru dle zdejších
autobusů Citybus a s cestujícími poprvé vyjela v srpnu 2020 na zatím jedinou linku č. 58 z Palmovky do Letňan.
Od konce roku 2019 začíná Plzeň odebírat nové trolejbusy 26Tr v inovované verzi karoserie
tzv. IV. generace Solaris
(jako předtím u kloubové verze). První z trolejbusů této série je také vystaven na veletrhu CzechBUS konaném v listopadu 2019
na pražském letňanském výstavišti.
Posílení flotily o tolik potřebné kapacitní článkové trolejbusy
začíná na jaře 2019 dodávkou sedmi vozidel Škoda 27Tr.
Jde zároveň o první plzeňské trolejbusy v karoserii Solaris nové "čtvrté" generace
a v novém barevném schématu.
Jejich určení není pouze na linku 16, tradičně obsazovanou kloubovými vozy, ale i na linky do průmyslové oblasti Borská Pole, a proto dopravce
přistoupil k objednání řešení interiéru s tzv. velkou kabinou řidiče, kdy prostor prvních dveří je rozdělen pevnou příčkou na polovinu a jedno křídlo
dveří tak slouží pouze řidiči.
Toto řešení zajišťuje krom větší bezpečnosti i lepší výhled.
Vůz 27Tr č. 583 z dodávky roku 2019 je ještě
před svým zařazením do plzeňského provozu zapůjčen do Prahy pro testování na lince 58.
Na běžném pořadí tam jezdí
mezi 27.3. a 13.4.2019 jako úplně první kloubový trolejbus v pražském prostředí.
V září 2019 končí pod plzeňskými trolejemi provoz ostrovské řady nízkopodlažních trolejbusů - 21TrACI.
V sobotu 25.9.2019 se koná oficiální Rozlučková jízda,
které se účastní 21TrACI č. 492 a dvojice bývalých plzeňských autobusů 21Ab - unifikovaných s trolejbusy.
Březen 2019 se nese v ukončení provozu legendárních trolejbusů řady
14Tr. V závěrečném období zůstávala ve stavu již jen jediná "čtrnáctka" ev. č. 457. Ta odjezdila poslední směnu s cestujícími ve čtvrtek 29.3.2018 na lince 11.
Spolu s historickou 14Tr č. 429 se pak zúčastnila Zvláštní jízdy konané
9.4.2018 na den výročí 77 let od zahájení plzeňského trolejbusového provozu, která udělala za působením trolejbusů 14Tr v Plzni oficiální tečku.
Stránky občanského sdružení Škoda-BUS-klub, které provozuje Muzeum dopravy ve Strašicích, kde vystavuje také několik původně plzeňských trolejbusů,
ale i autobusů, dokonce i tramvaj T3.
Neuspořádaná směsice fotografií všech trakcí plzeňské MHD ze současnosti i minulosti.
Zlaté časy u Mrakodrapu, původní dlážděná Americká třída v obležení trolejbusů Škoda 14 a 15TrM. Dnes po celkové rekonstrukci uličního prostoru místo
vypadá úplně jinak a ani vozy 14 a 15Tr(M) už v pravidelném provozu nepotkáme.