Základní popis stránky | Plná verze této stránky |
ÚSTÍ NAD LABEM | Česká republika | ||||
Pořadí | Vznik | Zánik | Linek | Vozů | Soustava |
15. | 1.7.1988 | - | 13 | 76 | 600V = |
Externí fotogalerie - odkazy na snímky | |||||
Základní informace | |||||
Tradice elektrické městské dopravy v Ústí nad Labem sahá do roku 1899, kdy byl zahájen provoz tramvají na úzkém
rozchodu 1000mm. Systém tratí postupně pokryl prakticky veškeré přepravní směry ve městě a jejich síť zahrnovala i úseky do okolí města a přilehlých
obcí (Chabařovice, Trmice, Neštěmice, Varvažov a Telnice v Podkrušnohoří). Svou velikostí šlo o největší český tramvajový provoz na úzkém rozchodu,
jehož slibný rozvoj trval až do počátku 60. let, kdy vlivem souběhu různých okolností začaly být tramvaje vytlačovány autobusy. K úplnému zrušení došlo
v roce 1970 a krajské město tak zůstalo napospas emisní a nehospodárné autobusové dopravě. Ústecký trolejbusový provoz proti tomu patří k těm mladším v rámci republiky, jeho vznik iniciovala renesance elektrické městské dopravy probíhající v Československu od počátku 80. let. Díky značně znečištěnému ovzduší města jako centra chemického průmyslu dostává Ústí nad Labem absolutní preferenci, výstavba trolejbusového systému se rozbíhá roku 1984 a vlastní provoz se zahajuje již roku 1988. Díky systematické a komplexní výstavbě trolejové sítě brzo trolejbusy přebírají funkci nosného dopravního systému a do té doby dominantní autobusy plní jen doplňkovou roli. Úvahy nad zavedením trolejbusů do ústecké MHD jsou však mnohem starší, první pocházejí ještě z počátku 20. století, kdy se prověřuje obsluha návazných úseků na síť tramvají pomocí tzv. historických trolejbusů (Ústí - Vaňov; Krásné Březno - Neštěmice; Předlice - Trmice). Během období první republiky se uvažuje zavedení již moderních trolejbusů s tyčovými sběrači na Střekov a z Předlic do Chabařovic. Poválečná léta přinášejí několik návrhů: jednotlivých tratí (Božtěšice - Bukov - Klíše - Předlice); jako náhrady za tramvaje (do jižní části Vaňova, z Krásného Března do Neštěmic); ucelenější sítě (z centra do výše položených části Střekova, na Skřivánek, celek spojený s Vozovnou Předlice přes Klíši). Nápad zavést trolejbusy se objevuje i během období likvidace tramvajové dopravy v druhé polovině 60. let. Síť má zahrnovat opět trasu z Předlic přes Klíši do centra na Předmostí, do této páteře by se napojovaly větve do Všebořic, na Severní terasu a na Skřivánek přes Důlce. Ač je projekt v pokročilém stádiu realizace, nakonec je roku 1969 odvolán, tramvaje zrušeny úplně a Ústí je pak na dlouhá léta pouze "rájem" autobusů. Skutečně seriózně se o výstavbě plnohodnotného trolejbusového systému začíná uvažovat počátkem 80. let, kdy zhoršující se úroveň životního prostředí a zvláště tíživá situace zásobování ropou a jejími produkty (po několika ropných šocích v průběhu 70 .let) jsou dost výmluvnými argumenty pro neudržitelnost stávajícího systému MHD založenému na velkém množství autobusů. Nové řešení má spočívat v kombinace autobus-trolejbus s trolejbusy jako nosným dopravním prostředkem, jehož vozový park budou tvořit velkokapacitní tj. kloubová vozidla. Plán realizace celého díla je rozložen mezi léta 1984 - 2000, přičemž první etapa zahrnuje výstavbu páteřní trasy ze Všebořic, kde se počítá se samostatnou vozovnou, přes Bukov, centrum města, serpenitny Důlce na Severní Terasu s odbočnou tratí na Stříbrníky. Stavební práce probíhají postupně, po dodání prvního trolejbusu (řady 14Tr) se 3.11.1987 tento poprvé rozjíždí vlastní silou, na trati ze Severní Terasy na Stříbrníky zprovozněné pro zkušební jízdy a zácvik řidičů. Následující rok je páteřní trasa sjízdná až po smyčku Holoměř, navazující úsek do Všebořic se dokončuje až později. Pro zahájení provozu obdrží ústecký DP celkem 5 trolejbusů ŠKODA 14Tr, jde o mírné provizorium, neboť celý provoz je jinak koncipován pro článková vozidla, jejichž výroba však teprve nabíhá. Slavnostní zahájení trolejbusového provozu probíhá 1.7.1988. První linka obdrží číslo 51, vede v trase Holoměř - Mírové náměstí - Stříbrníky a její provoz je v počátku pouze symbolický. Čeká se na první trolejbusy 15Tr z ověřovací série prioritně určenou právě pro Ústí. Po jejich dodávce může být rozšířen provoz na lince 51 a zprovozněna celá páteřní trasa Všebořice - Severní Terasa obsloužená linkou 52, první skutečně významnou nahrazující vytížené autobusové linky. V rámci této etapy výstavby trolejbusového provozu je ještě za ušetřené finanční prostředky vystavěna trasa na Skřivánek přes serpentiny Roosveltovy ulice a sídliště Hornická na Severní Terasu. Se zpožděním se dokončuje také nová vozovna, otevřená pro provoz v roce 1990. Během 90. let je plynule pokračováno s postupnou elektrifikací významných autobusových linek a trolejbusy tak získávají stále větší pole působnosti, čemuž odpovídá i rozšiřující se flotila, nyní již výhradně kapacitních kloubových vozidel - ŠKODA 15Tr několika sérií a provedení včetně verze "M" tj. po modernizaci. Jejich dodávky souvisí s otevíráním nových traťových úseků, kteréžto jsou: z Předmostí na Krásné Březno s rozvětvením na smyčku Přemyslovců (Žežická) a Pod Vyhlídkou; od Polikliniky na Klíši; spojka na Severní Terase po Třídě Sociální péče; od Divadla do Předlic; z Krásného Března do Neštěmic s větvením na sídliště Skalka a do Mojžíře. Touto soustředěnou výstavbou získávají trolejbusy dominantní pozici v rámci MHD, celkově však provoz na přelomu tisiceletí mírně stagnuje vlivem tlaku na snižování nákladů, klesá vypravenost, budování dalších původně plánovaných úseků (na Střekov a dále až do Brné; Předlice - Trmice a Předlice - Chabařovice, paralelní trať ve Všebořicích) se odkládá nebo přímo ruší. Vozový park je doplňován velmi zvolna, první nízkopodlažní trolejbusy reprezentují ostrovské kloubové 22Tr (provozované jen zde a v Brně). Oživení přichází výstavbou odbočky z předlické trati k hypermarketu Globus (na území Trmic) a později otevřením trati z Holoměře přes sídliště Vinařská a kolem přemístěného areálu Masarykovy nemocnice na Bukově s druhým koncem na Severní Terase. Pro její obsluhu nízkopodlažními vozidly objednává DP u závodu ŠKODA Electric šestici bezbariérových 25Tr. Ještě do konce první dekády se daří splnit dávný záměr přivedení trolejbusové trakce na pravý břeh Labe - na Střekov. Trasa vede z Předmostí po mostě Dr. E. Beneše, dále na Kamenný vrch a skrze horní oblasti Střekova na točnu Karla IV. K poslední zásahům v síti pak patří vybudování jednostopé trati po Malé Hradební kolem Hlavního nádraží a pomocné smyčky Panská v centru města. V nedávné době došlo vlivem výstavby kruhové křižovatky v Předlicích k vytvoření propojky mezi úseky do Starých Předlic a ke Globusu, která má posloužit k optimalizaci linek v této oblasti. Ústecký provoz silně ovlivňují občasné povodňové situace na Labi (2002, 2006, 2011, 2013), kdy většinou dochází k zaplavení jediné spojnice centra a severovýchodního sektoru trolejbusové sítě (Krásné Březno, Neštěmice). Během těchto mimořádností fungují navzájem segregované systémy, neboť stále chybí propojka mezi Stříbrníky a Krásným Březnem po Výstupní ulici. Během druhého desetiletí nového tisíceletí se dopravce potýká s příliš pomalou obnovou vozového parku trolejbusů vlivem nedostatku financí i možností čerpání prostředků z dotačních titulů EU. Situace se řeší jednak nákupem ojetých kloubových vozů 15Tr(M) z jiných měst (Hradec Králové, Plzeň), nízkopodlažních krátkých trolejbusů 21Tr, jednak zahájením modernizačního programu dosavadních ústeckých 15Tr, z nichž některé generální opravou projdou až v dalekém Szegedu v Maďarsku. Tato akce pomůže s revitalizací flotily a značně navýší životnost osvědčených ostrovských vozů. Krom pořízení dvojice patnáctimetrových vozů 28Tr v roce 2011, se potřebné finance na zcela nové trolejbusy podaří získat až roku 2015, uhradí se tak 26 moderních nízkopodlažních vozidel. Z toho desítka kloubových má speciálně pro Ústí vyvinutý pohon střední nápravy, (zadní se v místním prostředí příliš neosvědčil, přesto však stále nejlepší se ukazuje pohon obou náprav, který dosud není na českém trhu nabízen). V současnosti zažívají ústecké trolejbusy opět mírnou stagnaci. Vozový park byl sice nedávno obnoven, a to poprvé parciálními vozy tj. s pomocným bateriovým pohonem pro jízdu i mimo trolejové vedení. Jejich pořízení se však uskutečnilo primárně pro zajištění provozu na Střekov během plánované dlouhodobé výluky mostu Dr. E. Beneše (po objížďce přes nezatrolejovaný Mariánský most), nikoliv pro možné rozšíření provozu "mimo dráty". Výstavba nových trolejbusových tratí vázne, chybí důležité propojení Stříbrníků přes Výstupní ulici na Krásné Březno, kde jezdí autobusy v hustém intervalu a překonávají přitom značný výškový rozdíl. Představitelé DP i města se nyní orientují na současný výstřelek - vodík, do nějž vkládají velkou budoucnost ústecké MHD. Neskrývané nadšení i nekritické přijímání nové a nijak zvlášť vyzkoušené technologie může v budoucnu vést k vysokým finančním nákladům, přičemž o ekologických přínosech tohoto pohonu lze směle pochybovat. I když DP bude mít "čistý" zdroj vodíku z místní chemičky, až 96% světové produkce vodíku pochází ze zemního plynu » neobnovitelného zdroje. Kvůli této technologii bude třeba vystavět zcela nové zázemí, plničku, dodržovat přísné bezpečnostní opatření proti výbuchu (vodík tvoří se vzduchem vysoce třaskavou směs a udržet jej zatěsněný v nádobách je velmi náročné). Mnohem přínosnější by bylo věnovat veškerou aktivitu a objem prostředků do řádného rozvoje ústeckých trolejbusů, které za 30 let prokázaly svoje kvality v náročném terénu města, jejich technologie je vyzkoušená, léty prověřená, s vysokou životností a jejich potenciál uplatnění zdaleka není vyčerpán. Mohou být také považovány za důstojné nástupce tramvají, jejichž provoz byl účelově ukončen roku 1970 a město chemického průmyslu pak bylo na dlouhá léta odkázáno pouze na autobusy. Trolejbusová trakce výrazně napomohla k ozdravení ovzduší města a svou přítomností staví Ústí nad Labem na vyšší úroveň než např. blízký Děčín, kde byly trolejbusy zrušeny a zásahem tamní radnice nemohlo dojít k jejich obnovení. |
Dopravce | Dopravní podnik města Ústí nad Labem | |||||
Schémata | Kompletní schéma MHD - denní provoz
Orientační schéma linek MHD » denní provoz | »» noční provoz Schéma linek: 2001 | 2006 noční | 2007 | 2009 | 2013 | 2016 | 2016 noční Schéma linek: 2018 | 2018 noční | 2018 | 2018 noční Otevření trati na Klíši | Síť v roce 1998 | Schéma trolejbusové sítě v roce 2011 |
|||||
Linky | Denní | Noční | Celkem | |||
11 | 2 | 13 | ||||
Celotýdenní | Jen prac. dny | |||||
10 | 3 |
Číslo | Trasa (jen vybrané zastávky) | Provoz | ||||||||||||||||||
51 | MÍROVÁ – Severní terasa - Sociální péče – Hilarova –
Hraničář – Mírové náměstí – Vojanova – Jungmannova – Krásné Březno – OD Květ – SKALKA |
celotýdně | ||||||||||||||||||
53 | SEVERNÍ TERASA – Mírová – Krušnohorská –
Hornická – Hilarova – Hraničář – Mírové náměstí – Důlce /Z/ – Malátova – Stříbrníky – DOBĚTICE TOČNA |
pracovní dny | ||||||||||||||||||
54 | VŠEBOŘICE - Bukov – Beethovenova –
Hraničář – Mírové náměstí – Důlce /Z/ – Malátova – Stříbrníky – DOBĚTICE TOČNA |
celotýdně | ||||||||||||||||||
55 | (SEVERNÍ TERASA) – MÍROVÁ – Krušnohorská –
Hornická – Hilarova – Hraničář – Mírové náměstí – Vojanova – Výstupní – ŽEŽICKÁ |
celotýdně | ||||||||||||||||||
56 | VŠEBOŘICE - Bukov – Beethovenova – Hraničář –
Mírové náměstí – Vojanova – Výstupní – Krásné Březno – Na Sklípku – Kanon – POD VYHLÍDKOU |
celotýdně | ||||||||||||||||||
57 | KLÍŠE LÁZNĚ - Na Popluží (T) – Kampus – Hraničář –
Mírové náměstí – Vojanova – Jungmannova – Krásné Březno – OD Květ – MOJŽÍŘ |
celotýdně | ||||||||||||||||||
58 |
KLÍŠE LÁZNĚ - Na Popluží (T) – Kampus – Hraničář –
Mírové náměstí – Vojanova – Výstupní – Krásné Březno – OD Květ – SKALKA |
špičky dnů školního vyučování | ||||||||||||||||||
59 | KLÍŠE LÁZNĚ - Na Popluží (T) – Kampus – Hraničář –
MÍROVÉ NÁMĚSTÍ – Vojanova – Jungmannova – Krásné Březno – Na Sklípku – Kanon – POD VYHLÍDKOU |
špičky dnů školního vyučování | ||||||||||||||||||
60 | MÍROVÁ - Severní terasa – Masarykova nemocnice –
Vinařská – Beethovenova – Hraničář – Hlavní nádraží (T) – Mírové náměstí (Z) – ZPA /Z/ – Kamenný vrch – Novosedlické náměstí – KARLA IV. |
celotýdně | ||||||||||||||||||
61 | STARÉ PŘEDLICE - Nové Předlice – {Globus} –
Západní nádraží – DIVADLO - Mírové náměstí – Důlce /Z/ – Malátova – Stříbrnická – Mírová – SEVERNÍ TERASA |
celotýdně | ||||||||||||||||||
62 | GLOBUS - Nové Předlice – Západní nádraží –
DIVADLO – Hlavní nádraží (T) – Mírové náměstí (Z) – ZPA /Z/ – Kamenný vrch – Novosedlické náměstí – KARLA IV. |
celotýdně | ||||||||||||||||||
43 | SEVERNÍ TERASA - Mírová – Krušnohorská –
Hornická – Hilarova – Hraničář – Mírové náměstí – Důlce /Z/ – Malátova – Stříbrníky – DOBĚTICE TOČNA |
noční celotýdně |
||||||||||||||||||
46 | VŠEBOŘICE - Bukov – Beethovenova – Hraničář –
Mírové náměstí – Vojanova – Výstupní – Krásné Březno – Zahradnický podnik – POD VYHLÍDKOU |
noční celotýdně |
||||||||||||||||||
Vysvětlivky |
| |||||||||||||||||||
Poznámky |
Linky 57, 58 a 59 jsou v podstatě polookružní s výchozími zastávkami Mojžíř resp. Skalka resp. Pod Vyhlídkou. Konečná Klíše, Hvězda je víceméně formální (uvádí se na směrových tabulích), ale vozy z ní bez delšího prodlení odjíždějí zpět do výchozí zastávky. | |||||||||||||||||||
Hlášení zastávek |
Hlasem ústecké MHD je paní Dagmar Hazdrová (*1933) a odpovídá provedením i gongem pražskému hlášení (resp. jeho starší verzi). Ukázka: Příští zastávka: Závody Průmyslové Automatizace – zastávka na znamení |
Mimořádnosti, výluky, změny v provozu | |||||
1.7.2020 došlo v ústecké trolejbusové dopravě k malé revoluci. V rámci úprav obsluhy oblasti Předlic a požadavku
na rozdělení linky 57, ruší se dlouholetá stálice - linka č. 52 a obsluhu Klíše přebírá právě 57čka. Zavádí se zcela nová linka č. 61 kombinující
původní trasy linek 52 a 57.
Jezdí ze Severní Terasy přes Malátovu a Důlce na Mírové náměstí a k Divadlu, kde ca. polovina spojů končí a vozy se otáčí přes obratiště Panská. Zbylé pokračují do Starých Předlic, většinou se závlekem přes Globus. U linky 62 byl díky tomu omezen provoz ke Globusu, kam nově zajíždí rovněž jen ca. polovina spojů, druhá končí u Divadla a cestujícím je garantován přestup na návazné spoje linky 61 a obráceně. Drobná změna proběhla také u linek 53 a 55, kdy 53ka se nově prodlužuje z Mírové na Severní Terasu, 55ka se až na pár spojů naopak zkracuje pouze na točnu Mírová. » INFO na webu DPMÚL »» Článek na portálu Vlčoun.cz »» Článek na portálu Vlčoun.cz |
Archiv mimořádností, výluk a změn v provozu | ||
Od 17.4.2020 do 31.7.2020 probíhaly stavební práce u trmického Globusu znemožňující průjezd,
klasických trolejbusů. Na linku 62 jsou proto nasazeny nové parciální vozy vybavené trakčními bateriemi pro dojezd i mimo trolejové
vedení, díky kterým překonávají vyloučený úsek.
» INFO na webu DPMÚL Mezi 30.9.2019 a 1.12.2019 probíhá výluka předlické trati kvůli celkovému uzavření křižovatky Tovární a Majakovského v Nových Předlicích, která se přebudovává na kruhový objezd. Výluka se dotýká linek 57 a 62, obě jsou zkráceny k Divadlu a obrací se přes smyčku Panská. Ve zbytku trasy je nahrazuje jediná, polookružní autobusová linka X v části dne obsluhující i hypermarket Globus. Na zmíněné křižovatce dochází k zcela novému řešení trolejového vedení, umožňující i jízdu (odbočení) od Globus do Starých Předlic a obráceně. » INFO na webu DPMÚL »» Oficiální leták »»» Trasa linky X K 9.12.2018 došlo v síti ústecké MHD k velkému přejmenování zastávek, z nichž některé nesly v názvu jména zaniklých podniků či jinak již neaktuálních informací. Pro trolejbusy tak zmizel na Krásném Březně "Zahradnický podnik" » změněn na "Na Sklípku", v Tovární ulici přišly "Dílny" o dovětek "ČD" tj. původně Dílny Českých drah, podobně i Hlavní nádraží. » INFO na webu DPMÚL »» Článek na portálu Vlčoun.cz |
Vozový park | Provozní | Historické | Celkem | ||
73 | 2 | 75 |
Alternativní zdroj energie |
Dieselagregát | Trakční baterie | Celkem / [%] | ||
0 | 9 | 9 / ~12% |
V provozu | Historické | |||||
Typ | Počet | Roky dodávek | Typ | Ev.č. | Prav. provoz | Musejní od |
15Tr(M) | 24 | 1989-2011 | 14Tr08 | 403 | 1988-2017 | kandidát |
21Tr(AC) | 3 | 2013 | 15Tr02/6 | 501 | 1989-2015 | kandidát |
22Tr | 3 | 2002-2003 | Oba uvažované historické trolejbusy v současnosti stojí pod širým
nebem ve Vozovně Všebořice,
jejich další osud není jistý, neboť oprava se neustále odsouvá. |
|||
25Tr | 6 | 2006 | ||||
27Tr | 19 | 2014-2020 | ||||
28Tr | 18 | 2011-2015 |
Vozovny | V provozu | Zrušené | Celkem | ||
1 | 0 | 1 |
Vozovna | Vznik | Zánik | |||
VŠEBOŘICE |
1990 | - |
PŘÍMÝ LINK na danou stránku | Popis | ÚVOD |
DPMÚL |
Oficiální stránky dopravce
| |
DÚK |
Oficiální stránky krajské integrované dopravy. |
|
Seznam-Autobusu.cz |
Podrobná evidence ústeckých trolejbusů
| |
K-report - TBUS v Ústí n/L |
Diskuzní fórum K-report.net
» část věnovaná trolejbusům v Ústí nad Labem. | |
K-r - TBUS v Ústí n/L - Fotky |
Prohlížeč obrázků zaslaných do diskuze portálu K-report o ústeckých trolejbusech. |
|
Zbynďova videogalerie |
Bohatý set videí nejen z Ústí nad Labem.
| |
Vlčoun.cz |
Pod záložkou "Ústecká doprava" se skrývá značné množství informací o ústecké MHD - aktuality, linkové vedení, tratě,
provozní zázemí, vozový park, výluky, tarif aj.
| |
Vlčoun - Hlášení zastávek |
Stránka se zvukovými stopami hlášení zastávek ústecké dopravy hlasem paní Hazdrové. |
|
Vlčoun - Hlášení zastávek - II. |
Další nyní starší porce ústeckého hlášení. |
|
Vlčoun - starší verze |
Starší verze portálu Vlčoun, rovněž obsahující záložku Ústecká doprava. |
|
ČNDS - Ústí nad Labem |
Již téměř spící portál ČNDS
a jeho část věnující se ústecké MHD. | |
SPVD - Ústí nad Labem |
Popis ústeckého trolejbusového provozu.
| |
Doprava.cx - MHD v Ústí n/L |
Stručný popis ústeckého provozu,
seznam linek, tarifní podmínky | |
Doprava.cx - Výluky v Ústí n/L |
Informace o výlukách ústecké MHD
| |
Wikipedia - TBUS v Ústí n/L | Článek o trolejbusech v Ústí nad Labem na otevřené encyklopedii Wikipedia. |
|
Postřehy a fotografie z návštěv ústeckého provozu MHD v různém období. |
||
Trolejbus.cz - Ústí nad Labem | Snímky z ústeckých ulic
od 80. let do současnosti |
|
Fotodoprava - Ústí nad Labem |
Velké množství pěkných snímků ústeckých trolejbusů, pořízených v různém časovém období. |
|
IMHD.sk - Ústí nad Labem |
Směsice snímků ústecké MHD. |
|
Stránka ústecké elektrické MHD s fotografiemi, seznamem vozového parku aj. |
||
Neuspořádaná směsice fotografií obou trakcí ústecké MHD ze současnosti i minulosti. |
||
PN TBUS - Ústí nad Labem |
Popis a snímky z provozu ústeckých trolejbusů
na "Plzeňských trolejbusech". | |
PN TBUS - 27Tr pro Ústí v Plzni |
Snímky a popis nových trolejbusů 27Tr pro Ústí při zkušebních jízdách v Plzni.
| |
PN TBUS - 28Tr pro Ústí v Plzni |
Snímky a popis nových trolejbusů 28Tr pro Ústí při zkušebních jízdách v Plzni.
|
Na začátek této stránky |
| Klíčová slova |