Popis snímků se zobrazí po najetí myší na vybraný náhled obrázku.
Základní informace
Bratislava je v pořadí prvním a zároveň největším trolejbusovým provozem na Slovensku.
K současnému stavu však vedla dlouhá cesta, lemovaná napřed výstavbou prvních tratí ještě
za válečného období tzv. Slovenského štátu, masivním rozvojem v 50. letech, ale i pomalou stagnací následující dekády
i výrazným rušením jednotlivých traťových úseků především v letech sedmdesátých. Na mnohé opuštěné úseky se ale díky změně náhledu na elektrickou trakci trolejbusy
během 90. let opět vrátily a po roce 2015, kdy se podařilo vyřešit ožehavý problém se zastaralostí vozového parku jeho kompletní obměnou má Bratislava velkorysé
plány na stavební rozvoj už tak rozsáhlé trolejbusové sítě, závisející však na přísunu finančních prostředků.
O trolejbusech v Bratislavě se rozhoduje roku 1940 a následující jaro se nad ulice zavěšují
první metry měděné pavučiny pro trolejbusovou linku spojující Národné Divadlo a Hlavnú stanicu přes Račianské Mýto.
Její provoz se slavnostně zahajuje 31.7.1941 a již na podzim vyráží trolejbusy i dalším směrem k Patrónce.
Ještě během válečného konfliktu se daří vystavět
sklonově náročný úsek na Kolibu nebo trasu kolem Hradu na Červený kríž.
Provozu se zvlášť dotkne osvobozování města a ústup německých vojsk (zničená vozidla, stržené trolejové vedení)
a doprava se obnovuje až v roce 1946.
Následuje období mohutného rozvoje, kdy se trolejbusy zavádí na Trnávku, k Vojenské nemocnici,
na Ružovou dolinu, na Šafarikovo namestie nebo do čtvrti Prievoz. Vlastní realizace nových traťových úseků poněkud předběhne výstvabu kapacitních
dílenských a deponovacích prostor a ani nízký stav vozového parku nedovoluje trolejbusové linky plně pokrýt, proto se
na některé zhusta vypravují autobusy.
Od 60. let se silně projevuje odklon od trolejbusové trakce. Velké rekonstrukce komunikací zavdají
k vhodným záminkám pro rušení jednotlivých tratí, síť je těmito zásahy výrazně okleštěna,
s trolejbusy se počítá už jen v kopcovitých částech města. Změna přichází v 80. letech, kdy návrat
k elektrické trakci způsobí opačný efekt - zpětnou elektrifikaci mnoha předtím opuštěných tras
i výstavbu tratí ve zcela nových směrech (sídlisko Dolné Hony, zdravotnické ústavy),
nebo i od ostatní sítě zcela izolované trati na sídlisko Dlhé diely v prvních letech nového tisiceletí.
Léta je naopak zanedbávána obnova vozového parku, což vede až ke krizovému stavu u vypravenosti a disponibility vozidel. Díky masivní
finanční injekci z fondů EU se podaří mezi lety 2014 - 2015 uskutečnit kompletní obměnu flotily trolejbusů. V současné době se již reálně připravuje výstavba
několika nových tratí (napojení izolované trati na Dlhé Diely na ostatní síť;
trať k Avion Shopping Parku; z Mliekarenské na Grófské nivy; po zatím nezatrolejované trase k Novému SND).
Dále se počítá s postupnou modernizací pevné trakční sítě, modernizací výhybek a křížení pro možnost rychlejší jízdy a i s jinými úpravami
souvisejícími mj. také s již potvrzeným nákupem velkokapacitních tříčlánkových 24-mterových trolejbusů ŠKODA-SOLARIS pro nosné linky
vedené z centra na sídlisko Dolné hony.
V dlouhodobém výhledu se má pak síť rozvíjet např. tratí přes Slavín, Drôtarskou cestu,
na Zlaté piesky, na sídliště Lamač, v budoucnu ale také
i vytvořením soustavy tratí
na pravém břehu Dunaje, kde mají trolejbusy sloužit jako doplňkový a napájecí prostředek
pro největší bratislavské sídliště - Petržalka.
Z tohoto výčtu je patrné, že bratislavské trolejbusy drží v rámci MHD opravdu významnou pozici
a jejich důležitost bude v blízké budoucnosti ještě dále stoupat.
Významná změna v bratislavské trolejbusové dopravě proběhla k 1.11.2021, kdy došlo
ke kompletnímu přečíslování trolejbusových linek. Z jednotné "dvoustovkové" řady se přechází
pouze na dvouciferná čísla, která splývají s autobusy a již netvoří ucelenou řadu.
První číslice má označovat
oblast,
kterou linka primárně obsluhuje (na autobusech je tento systém zaváděn již od roku 1997), druhá pak většinou koresponduje s původním
poslední číslicí předchozího označení linky, případně s číslem noční linky jezdící v obdobné trase,
nebo např. číslice "0" značí, že linka obsluhuje
Autobusovou stanici (hlavní autobusové nádraží).
Souhrn všech typů trolejbusů bratislavského provozu za celou dobu existence
ŠKODA
7, 8, 9, 14, 15, 21, 25, 30, 31, 200Tr a T11
TATRA
T400
MAN
MAN-Siemens-Schuckert
FBW
FBW-Tüscher-Oerlikon Tr51
Poznámky
Bratislava už delší čas uvažuje o zásadním navýšení kapacity páteřních linek na sídliště Dolné hony
a řešením se ukazují být tříčlánkové dvoukloubové trolejbusy. Pro ověření reálných vlastností a hlavně průjezdu ulicemi
s téměř 25 metrů dlouhým vozidlem, zapůjčil si DPB v listopadu 2020 prototyp Solaris Trollino 24. Jeho úspěšná prezentace vedla k objednávce
16 vozů – elektrická výzbroj bude tradičně značky ŠKODA.
Po takřka úplné obměně vozového parku zbylo v Bratislavě jen zanedbatelné množství dříve dominantních typů
14 a 15Tr (několik vozů také jako služebních). V pravidelném provozu se objevovaly
víceméně jen na nočních spojích. Až v roce 2020 se šestice vozů 15TrM
dočkala reaktivace a zasahují do provozu rovněž i denních linek. Na nočních spojích naopak nahradily
typ 14Tr, jehož výpravě nenahrávala pro noční klid ne úplně vhodná
originální hlučná hnací náprava RÁBA.
Na výročí 110 let od zahájení trolejbusového provozu
v Bratislavě (prvního tzv. historických trolejbusů na Železnou studienku roku 1909) dokončil DPB dlouho trvající (za to však precizní) opravu
historického trolebusu ŠKODA-SANOS 200Tr č. 6505. Pro propagaci výročí opatřil vůz 25Tr č. 6703 polepem, stylizovaným do vzhledu Sanosů (dveře),
ale i starších generací (polomáčený nátěr a nápis "TROLEJBUS BRATISLAVA",
jež byl obvyklým doplňkem bočnic vozů v začátcích provozu).
Pro rozšíření pole působnosti trolejbusů i mimo pevnou trakční síť i pro různé mimořádnosti a výluky, pořídil
DPB
v rámci masivní obnovy vozového parku také 15 "sólo"
30Tr s dieselagregátem (ten je umístěný nezvykle v prostoru cestujících mezi 3. a 4. dveřmi).
Pravidelně se jej používá
na lince zhruba kopírující první trasu bratislavských trolejbusů z roku 1941 (od Hlavné stanice po Nové SND), kde na části trasy
dosud chybí trolejové vedení.
Na přelomu první a druhé dekády 21. století se bratislavský provoz potýkal se značnou přestárlostí vozového
parku, jeho nedostatečnou obnovou a prakticky absencí nízkopodlažních vozidel. Za pomoci štědrého dotačního krytí ze strany EU se podařilo v průběhu
let 2014-2015 provést kompletní výměnu trolejbusové flotily nákupem 50 vozů ŠKODA 30Tr z toho 15 s dieselagregátem
a 70 kloubových vozů ŠKODA 31Tr.
Situace se zajišťováním denní výpravy trolejbusů byla roku 2013 již tak kritická, že ji musel DPB
řešit pronájmem celkem šest trolejbusů od české společnosti "4Rail" - 2 vozy 14Tr původem
ze Zlína a 4 vozy 15TrM původem z Plzně.
Stalo se tak pro krátkodobé překrytí období let 2013-2014,
tedy před masivní dodávkou nové generace trolejbusů ŠKODA.
Fyzický stav trolejbusů začínal být kolem roku 2010 již velmi neuspokojivý, proto bylo pokračováno
v generálních opravách a také došlo k pořízení několika ojetých trolejbusů z ČR.
Od společnosti Zliner pořídil DPB jednu 15Tr z Chomutova
a jednu 15TrM ze Zlína. Dvojice původně bratislavských 14Tr, odeslaná do Zlineru na GO, byla nahrazena dvěma
ex-jihlavskými vozy, které vykazovaly lepší technický stav.
Roku 2006 byla otevřena od ostatní sítě zcela izolovaná trať na sídliště Dlhé diely.
Pro její obsluhu byla zakoupena šestice nízkopodlažních vozů 25Tr s pomocným dieselagregátem,
jež se zpočátku používal pravidelně i na lince (trati nejprve chybělo
dolní obratiště Molecova resp. Riviéra).
Vůz č. 6701 je zároveň prototyp 25Tr s dieselagregátem.
Nastartovat obnovu vozového parku chtěl DPB již začátkem nového tisíceletí.
Ve výběrovém řízení, konaném roku 2002, uspěla česká
firma VIKO (mj. výhradní zástupce maďarského producenta náprav RÁBA) s trolejbusem 21TrAC od výrobce ŠKODA OSTROV. Ještě před zprovozněním prvního vozu,
jež byl mj. také prvním nízkopodlažním trolejbusem a prvním
se střídavou elektrovýzbrojí na Slovensku, však tradiční český závod v Ostrově ohlásil konec výroby. To zapříčinilo, že jediný zástupce typu 21Tr nakonec
zůstal v Bratislavě osamocen. Jeho provozní éra navíc nebyla
příliš úspěšná a mj. velmi poruchový statický měnič zapřičinil více než desetileté odstavení vozu z provozu (2009-2019). Dopravce se jej snažil nabídnout
k odprodeji do Brna, které v určitém období skupovávalo typ 21Tr z jiných měst v ČR, tento záměr však nevyšel. Až roku 2019 bylo zainvestováno do koupě
nového měniče a od následujícího roku se vůz celkem pravidelně objevuje na lince 44 (ex 203) na Kolibu.
Bratislava se může pochlubit poměrně pestrou paletou služebních trolejbusů,
používaných k různým účelům - jako cvičné vozy Autoškoly nebo k aplikaci rozmrazovacího postřiku na troleje v mrazivých zimních nocích. Nově se počítá také
s úpravou jedné 14Tr na Měřící vůz, jehož úkolem bude
měřit vlastnosti trolejového vedení respektive jeho součinnost se sběrači vozu a zároveň vše zaznamenávat mj. i na video pomocí několika kamer.
Ve stavu je také uchováván bývalý vůz Autoškoly náležející
k sérii 14Tr01, ten poslouží jako zdroj náhradních dílů
pro historickou 14Tr č. 6207 ze stejného období.
Snímky a popis nově vyrobených trolejbusů 31Tr pro Bratislavu při zkušebních jízdách v Plzni - sídle výrobce.
Symbolem současné generace bratislavských trolejbusů jsou krátké i kloubové vozy ŠKODA-SOR. K nim se v nejbližších letech přidají další
nové vozy, tak jak bude postupovat plánovaný rozvoj místního provozu.
Na hlavních linkách by se pak měly objevit také velkokapacitní tříčlánkové
24-metrové vozy ŠKODA-SOLARIS.