Základní popis stránky Plná verze této stránky


B R A T I S L A V A Slovensko
Pořadí Vznik Zánik Linek Vozů Soustava
1. 31.7.1941 - 13 142 600V =
Externí fotogalerie - odkazy na snímky


Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.


               



           



           


Základní informace
   Bratislava je v pořadí prvním a zároveň největším trolejbusovým provozem na Slovensku.
K současnému stavu však vedla dlouhá cesta, lemovaná napřed výstavbou prvních tratí ještě
za válečného období tzv. Slovenského štátu, masivním rozvojem v 50. letech, ale i pomalou stagnací následující dekády i výrazným rušením jednotlivých traťových úseků především v letech sedmdesátých. Na mnohé opuštěné úseky se ale díky změně náhledu na elektrickou trakci trolejbusy během 90. let opět vrátily a v současnosti, kdy se podařilo vyřešit ožehavý problém se zastaralostí vozového parku jeho kompletní obměnou má Bratislava velkorysé plány na stavební rozvoj už tak rozsáhlé trolejbusové sítě, závisející však na přísunu finančních prostředků.

   O trolejbusech v Bratislavě se rozhoduje roku 1940 a následující jaro se nad ulice zavěšují
první metry měděné pavučiny pro trolejbusovou linku spojující Národné Divadlo a Hlavnú stanicu přes Račianské Mýto. Její provoz se slavnostně zahajuje 31.7.1941 a již na podzim vyráží trolejbusy i dalším směrem k Patrónce. Ještě během válečného konfliktu se daří vystavět
sklonově náročný úsek na Kolibu nebo trasu kolem Hradu na Červený kríž. Provozu se zvlášť dotkne osvobozování města a ústup německých vojsk (zničená vozidla, stržené trolejové vedení)
a doprava se obnovuje až v roce 1946.

   Následuje období mohutného rozvoje, kdy se trolejbusy zavádí na Trnávku, k Vojenské nemocnici, na Ružovou dolinu, na Šafarikovo namestie nebo do čtvrti Prievoz. Vlastní realizace nových traťových úseků poněkud předběhne výstvabu kapacitních dílenských a deponovacích prostor a ani nízký stav vozového parku nedovoluje trolejbusové linky plně pokrýt, proto se
na některé zhusta vypravují autobusy.

   Od 60. let se silně projevuje odklon od trolejbusové trakce. Velké rekonstrukce komunikací zavdají k vhodným záminkám na rušení jednotlivých tratí, síť je těmito zásahy výrazně okleštěna,
s trolejbusy se počítá už jen v kopcovitých částech města. Změna přichází v 80. letech, kdy návrat
k elektrické trakci způsobí opačný efekt - zpětné elektrifikace mnoha předtím opuštěných tras
i k výstavbě tratí ve zcela nových směrech (sídlisko Dolné Hony, zdravotnické ústavy)
nebo i od ostatní sítě zcela izolované trati na sídlisko Dlhé diely v prvních letech nového tisiceletí.

   V nedávné době proběhla masivní obměna vozového parku a připravuje se významné rozšíření pole působnosti trolejbusů, a to jednak rozšířením stávající sítě na levém břehu Dunaje (napojení segregované trati na Dlhé Diely na ostatní síť, tratě přes Slavín, Drôtarskou cestu, na Zlaté piesky, na sídliště Lamač nebo alternativní napojení čtvrti Prívoz), tak i vytvořením soustavy tratí
na pravém břehu řeky, kde mají trolejbusy sloužit jako doplňkový a napájecí prostředek
pro největší bratislavské sídliště - Petržalka.
 Dopravce    Dopravný podnik Bratislava
 Schéma
   Kompletní síť MHD | Schéma sítě MHD | Linky trolejbusů | Trolejbusová síť
   Vývoj trolejbusové sítě | Plánovaný rozvoj trolejbusů | Schéma napájení sítě

 Linky Denní Noční Celkem
13 0 13
Celotýdenní Jen prac. dny
13 0
Číslo Trasa (jen vybrané zastávky) Provoz
33 KUKLOVSKÁ - Matejkova - Hany Meličkovej - MOLECOVA celotýdně
64 LOVINSKÉHO - Sokolská - Karpatská -
Račianske mýto - JELAČIČOVA
celotýdně
201 HLAVNÁ STANICA - Karpatská - Račianske mýto -
Saleziáni - Pažítková - Gagarinova -
Cintorín Vrakuňa - Hronská - ČILIŽSKÁ
celotýdně
202 NEMOCNICA SV. MICHALA - Autobusová stanica -
HODŽOVO NÁM. - Americké námestie - Kulíškova -
Košická - Pažítková - Gagarinova -
Cintorín Vrakuňa - Hronská - ČILIŽSKÁ
celotýdně
203 BÚDKOVÁ - Radvanská - Hrad - Hodžovo námestie -
Úrad vlády SR - Karpatská - Jeséniova - KOLIBA
celotýdně
204 VALAŠSKÁ - Nemocnica Kramáre - Bárdošova -
Sokolská - Karpatská - Račianske mýto - Zimný štadión - Sabinovská - Bulharská - RÁDIOVÁ
celotýdně
205 NEMOCNICA SV. MICHALA -Ul. 29. Augusta -
Autobusová stanica - Kulíškova
- Saleziáni - Zimný štadión - Sabinovská - Bulharská - RÁDIOVÁ
celotýdně
207 ŽST ŽELEZNÁ STUDIENKA - Patrónka - Valašská - Lovinského - Búdková - Radvanská - Hrad - Hodžovo námestie -
Americké námestie - Saleziáni - ZIMNÝ ŠTADIÓN
celotýdně
208 ŠULEKOVA - Hodžovo námestie - Kollárovo námestie - NEMOCNICA SV. MICHALA  - Americké námestie - Kulíškova - Košická - Trenčianská - MLIEKÁRENSKÁ celotýdně
209 NÁRODNÝ ONKOLOGICKÝ ÚSTAV / NÚSCH - Bárdošova - Sokolská - Karpatská - Račianske mýto -
Saleziáni - MLIEKÁRENSKÁ
celotýdně
210 HLAVNÁ STANICA - Karpatská - Račianske mýto -
Šoltésovej - Mlynské nivy - NOVÉ SND
celotýdně
211 ŽST ŽELEZNÁ STUDIENKA - Patrónka -
Nemocnica Kramáre - NÁRODNÝ ONKOLOGICKÝ ÚSTAV
celotýdně
212 ŽST ŽELEZNÁ STUDIENKA - Patrónka -
Nemocnica Kramáre - Bárdošova - Sokolská -
Hodžovo námestie - Špitálska - Ul. 29. Augusta -
Autobusová stanica - Svatoplukova (Z)
  -
Americké námestie - Kulíškova - Cvernovka
  - Košická (T) - Pažítková - Strojnícka - CINTORÍN VRAKUŇA
celotýdně
Vysvětlivky
VALAŠSKÁ - základní konečná zastávka
(T)- zastávka zřízena jen ve směru TAM
(Z)- zastávka zřízena jen ve směru ZPĚT
Trenčianská - ... -- nepojížděná trasa kvůli výluce
Cvernovka - ... -- výluková trasa
 Vozový park Provozní Historické Celkem
136 6+1* 142
V provozu Historické vozy
Typ Počet Roky dodávek Typ Ev.č. Prav. provoz Od roku
14Tr(M) 4+2 1982-2014 FBW 80 1947-1963 1994
15TrM 2+1 1990-2013 8Tr 141 1958-1976 1976*
21TrACI 1 2004 9TrH25 152 1978-1991 1991
25Tr 6 2006 9TrHT28 53 1981-1995 1995
30Tr 50 2014-2015 14Tr01 6207 1982-2009 2009
31Tr 70 2014-2015 15TrM 6617/II. 2003-2015 2015
* 8Tr č. 141 patří do sbírek TM Brno. 200Tr 6505 1985-1998 1999
Souhrn všech typů trolejbusů bratislavského provozu za celou dobu existence
ŠKODA   7, 8, 9, 14, 15, 21, 25, 30, 31, 200Tr a T11
TATRA   T400
MAN   MAN-Siemens-Schuckert
FBW   FBW-Tüscher-Oerlikon Tr51
 Vozovny V provozu Zrušené Celkem
2 2 4
Vozovna Vznik Zánik
Pribinova
1941 1950 (1964)
Hroboňova
1944 1970
TRNÁVKA (JURAJOV DVOR)
1955 -
HROBOŇOVA
1976 -
PŘÍMÝ LINK na danou stránku Popis ÚVOD
   Dopravný podnik Bratislava
Oficiální stránky dopravce
   DPB - Historie MHD
Stručné dějiny MHD v Bratislavě na webu DPB
   IMHD.sk - Bratislava
Rozsáhlý portál nejen o bratislavské MHD.
   IMHD.sk - Jízdní řády MHD
Přehledně uspořádané jízdní řády.
   IMHD.sk - Historie MHD
Historie bratislavské MHD na portálu IMHD.sk
   IMHD.sk - Vozový park
Přehled a popis trolejbusového vozového parku.
   IMHD.sk - Fotogalerie
Bohatá fotogalerie trolejbusového provozu
v Bratislavě.
   Evidencia-dopravcov.eu
Evidence bratislavských trolejbusů
na slovenských stránkách podobných
českému Seznamu autobusů
   Seznam-Autobusu.cz
Evidence bratislavských trolejbusů
na českém webu Seznam autobusů.
   FB - Bratislavské trolejbusy
Skupina Bratislavské trolejbusy na Facebooku.
   Mestskadoprava.net - Bratislava
Set fotografií bratislavské MHD.
   Wiki (SK) - TBUS v Bratislave
Článek o trolejbusech v Bratislave
na slovenské otevřené encyklopedii Wikipedia.
   Wiki (CZ) - TBUS v Bratislavě
Článek o trolejbusech v Bratislavě
na české otevřené encyklopedii Wikipedia.
MHD Zastávka - Bratislava
  9/2005 |   9/2005 |   9/2005 | 11/2006 |   9/2010 | 10/2011 | 10/2012 | 10/2015 | 10/2016 | 10/2017
Postřehy a fotografie z návštěv
bratislavského provozu MHD v různém období.
   Kamim.sk - Bratislava
Set snímků bratislavské trolejbusové dopravy.
   Trolejbus.cz - Bratislava
Pár snímků z bratislavských ulic konce 80. let.
   Fotodoprava - Bratislava
Množství pěkných snímků městských trolejbusů, pořízených v různém časovém období.
   Prahamhd.vhd - Bratislava
Část (praticky zaniklého) webu "prahamhd.vhd.cz" věnující se bratislavským trolejbusům.
Stránka bratislavské elektrické MHD
s fotografiemi, seznamem vozového parku aj.
Neuspořádaná směsice fotografií všech trakcí bratislavské MHD ze současnosti i minulosti.
   PN TBUS - Bratislava
Popis a snímky z provozu bratislavských trolejbusů na "Plzeňských trolejbusech".
   PN TBUS - 30Tr pro v Plzni
Snímky a popis nově vyrobených trolejbusů 30Tr pro Bratislavu při zkušebních jízdách
v Plzni - sídle výrobce.
   PN TBUS - 31Tr pro v Plzni
Snímky a popis nově vyrobených trolejbusů 31Tr pro Bratislavu při zkušebních jízdách v Plzni - sídle výrobce.




Odkaz na snímek na http://www.vladanfoto.cz
Vozy řady 14Tr už víceméně vyklidily své pozice ve prospěch nových trolejbusů 30Tr, po dlouhou dobu byly ale pilířem bratislavského vozového parku. Slunečný záběr zachycuje dvojici z nich na konečné Koliba.
Bratislava (SK)  10.7.2013

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 27.2.2019